داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

بیانیه شورای داوران سیزدهمین جشنواره‌ وب و موبایل ایران

دولت به تعهداتش در قبال اقتصاد دیجیتال جدی باشد

در حالی به روز‌های پایانی سال ١٣٩٩ و به تعبیری پایان این قرن خورشیدی رسیده‌ایم که هم‌‌زمانی بحران‌های جهانی هم‌چون کرونا و فزاینده شدن تصاعدی فشارها بر معیشت و اقتصاد مردم، اکوسیستم بزرگ آنلاین کشور را هم با چالش‌ها و البته در مواردی با فرصت‌های بزرگی روبه‌رو کرده است.

تحولاتی که باعث شد تا امسال تمامی فرآیندهای سیزدهمین جشنواره‌ وب و موبایل ایران، هم‌زمان با تحولات ناگزیر سبک زندگی همگان، به شکل آنلاین و به دور از دیدارهای معمول و خاطره‌ساز این جشنواره برگزار شود. این دگرگونی در شیوه‌ هماهنگی، اجرای فراخوان‌ها و حفظ ارتباطات باکیفیت رسانه‌ای و عملیاتی با تمامی ذی‌نفعان اکوسیستم آنلاین ایران، اصلی‌ترین اهتمام دبیرخانه‌‌ برای روشن ماندن چراغ باسابقه‌ترین رویداد مستقل این زیست‌بوم تلاشگر بوده است.

شورای داوران سیزدهمین جشنواره‌ وب و موبایل ایران، با ارج نهادن به تعهد و باور حرفه‌ای تمامی کسب‌وکارهایی که در فشار طاقت‌فرسای ناشی از شکاف‌های عرضه و تقاضای انواع کالاها و خدمات، برای بقا و تداوم زنجیره‌ی ارزش‌آفرینی و خدمت‌رسانی به ایرانیان کوشیده‌ و دوشادوش کادر درمان در این نبرد نابرابر ایستادند، با یادآوری چند نکته‌ مهم منتج از فرآیندهای ارزیابی مردمی و تخصصی رقابت‌‌کنندگان جشنواره، به استقبال اعلام آرای نهایی این دوره از جشنواره می‌رود:

۱. قرنطینه‌ ناشی از شیوع ناگهانی کرونا در یک سال گذشته، اگرچه بسیاری از هم‌وطنان ما را با مصیبت‌ها و اندوه فراوان مواجه کرد و منجر به تعطیلی یا کاهش درآمد بسیاری از کسب‌وکارها شد اما اکوسیستم آنلاین را هم با شتابی ناگزیر و ناگهانی به سوی افزایش توان ارائه‌ی خدمات و کمک‌ به حفظ پروتکل‌های بهداشتی در کشور مجهز‌تر کرد؛ گسترش تقاضا و خرید اینترنتی از سوی شهروندان، ضرورت آنلاین شدن طراحی خدمات و زنجیره‌ی تامین را بیش‌تر از پیش یادآور شد و اکنون، حضور بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای برآمده از شهرها و روستاهای کوچک در جشنواره سیزدهم و مرکزیت‌زدایی از دسترسی عادلانه به پهنه‌ی رقابت‌ها، دستاورد‌ باارزشی است که بخشی از آن مرهون تغییر در مختصات اقتصاد و زندگی ایرانیان در سال سخت کرونا بوده است.

۲. اقبال روبه‌رشد استارتاپ‌ها به فعالیت در پلتفرم‌ها و بازارگاه‌ها در مسیر تحولات و توانمندسازی کسب‌وکارها، نشان می‌دهد که همراهی نهادهای بالادستی سیاستگذار، رفع موانع قانونی و صنفی و نیز، راهکاریابی برای تضاد منافع در لایه‌ی رگولاتوری، به چابک‌تر شدن ارائه‌ی خدمات به مشتریان نهایی و تسهیل چرخه‌ی کار و درآمد در کشور خواهد انجامید؛ شکی نیست که در کوران تحریم‌هایی که در نهایت زندگی مردم را نشانه رفته‌اند و اجرای چارچوب‌های مالی و بانکی جدید جهانی و ملی، این حمایت برای بقا و رشد ضروری‌‌تر هم شده است.

۳. با وجود افزایش فعالیت‌های کسب‌وکاری در فضای مجازی، هم‌چنان می‌بینیم که اختصاص منابع بیشتر به تولید محتوای تخصصی باکیفیت، طراحی کاربردپذیر تجربه و رابط کاربری، رعایت حقوق مالکیت فکری و منافع مادی و البته، نگارش درست زبان فارسی در وب‌سایت‌های مختلف اعم از کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی، ضرورتی‌ست که در اولویت‌های بسیاری از مدیران برندها و مالکان کسب‌وکارها هنوز هم دیده نمی‌شود.

۴. رشد چندبرابری حضور رقبا در برخی گروه‌ها در جشنواره‌ی امسال در کنار کاهش استقبال از برخی رده‌های رقابتی، می‌تواند ریشه‌ها و تفسیرهای متفاوتی داشته باشد؛ شورای داوران سیزدهمین جشنواره‌ی وب و موبایل ایران، همواره رصد تحولاتی از این دست را در کنار دریافت و تحلیل دایمی بازخوردها از نخبگان و چهره‌های نام‌آور اکوسیستم استارتاپی ایران، ماندگارتر و مهم‌تر از اعلام برگزیدگان می‌داند.

۵. اتکا‌ی بسیاری از برندهای بزرگ داخلی و خارجی به سرویس‌های ایرانی در شرایط تحریم نشان می‌دهد که تلاش سازنده‌ی بازیگران اکوسیستم در به‌کارگیری فناوری روزآمد، هوش مصنوعی و خروجی‌های داده‌محور برای ترسیم نقشه‌ی راه و طبعا توسعه‌ی تحقیقات بازار برمبنای آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی درازمدت، با کمک سرمایه‌گذاران و تسهیلگران، می‌تواند به هم‌افزایی و قوی‌تر‌ شدن تمام اجزای این‌ زیست‌بوم بیانجامد. اگرچه که نباید در کنار تحسین این تلاش‌ها، خواست و مطالبه عمومی جوانان و سرمایه‌گذاران این عرصه برای رفع این محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه را متذکر نشد. محدودیت‌هایی که با محروم کردن اقتصاد دیجیتال ایران از دسترسی به دستاوردهای جهانی و بازار آنلاین بین‌المللی، سقف این زیست‌بوم را کوتاه‌تر از آنچه که شایسته آن است کرده.

۶. فعالان این عرصه در سال ۱۳۹۹ در کنار تمام مصیبت‌ها و گرفتاری‌های طبیعی و اقتصادی؛ باز هم شاهد فشارهای فزاینده بخش‌هایی از بدنه غیرخصوصی اقتصاد کشور بر کسب‌وکارهای آنلاین بودند. رویه‌ای که متاسفانه سال به سال فشار بیشتری را بر پیکره در حال رشد کسب‌وکارهای اینترنتی کشور وارد می‌کند و دست در دست برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست به یکی از موانع رشد آن تبدیل شده است. حوزه‌هایی چون سلامت آنلاین، VOD، لجستیک و ارسال مرسوله‌های اینترنتی، بلاکچین، گردشگری آنلاین و … کماکان با تصمیم‌های نادرست و مداخله‌ وزارتخانه‌های دولتی یا سازمان‌ها و نهادهای شبه‌دولتی و حاکمیتی مواجه‌اند و بخش زیادی از تلاش‌های اکوسیستم آنلاین کشور در این حوزه‌ها با موانعی از این دست، هدر می‌رود. فیلترینگ، نگاه امنیتی به کسب‌وکارهای نوآور، خلا سیاست‌گذاری توسعه‌گرا و ناآشنایی برخی نهادهای نظارتی با مختصات این زیست‌بوم، کماکان از چالش‌های اساسی کسب‌وکارهای آنلاین ایران در سال ۱۳۹۹ بوده است. چالش‌هایی که فعالان این عرصه، این سال پرچالش را به امید برطرف شدن آ‌ن‌ها در سال پیش‌رو به پایان خواهند رساند و امید دارند سال ۱۴۰۰ آغاز دوره‌ای روشن برای زندگی و اقتصاد مردم و مبدایی تازه برای شکوفایی ظرفیت‌های وب و موبایل کشور باشد و رگولاتوری این حوزه متناسب با سرعت رشد کسب‌وکارهای آن خود را به‌روز و کارآمد کند.

شورای داوران سیزدهمین جشنواره‌ی وب و موبایل ایران، در اسفندماه ١٣٩٩ با آرزوی افزایش روزنه‌های روشنایی و امیدواری، برگزیدگان نهایی را به این شرح اعلام می‌کند.

شما میتوانید به مراجعه به این صفحه برگزیدگان سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران را مشاهده کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰