داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

سومین رویداد هفت شهر در رشت

صبح روز پنج شنبه دوم ابان جشنواره وب و موبایل ایران به رشت رسید و الفت‌ نسب در افتتاحیه این مراسم خبر از ایجاد شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای مجازی با کمک قوه قضاییه داد.

«رضا الفت نسب» سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای انلاین با با اشاره به این نکته که بین کسب‌وکارهای مدرن و بخش سنتی جنگی وجود دارد، گفت: «ما نهایت تلاش خود را در اتحادیه کرده‌ایم که تا حدی آتش این جنگ را خاموش کنیم. با کمک و رایزنی‌های قوه قضاییه قصد داریم به زودی شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای اینترنتی (مجازی) را راه‌اندازی کنیم.»

او ادامه داد: «شعبه شورای حل اختلاف کسب‌وکارهای مجازی را در اتحادیه راه‌اندازی می‌کنیم. اگر مشکلات و شکایاتی باشد تا سقف بیست میلیون تومان و دیگر مشکلات اکوسیستم را در آن حل و فصل می‌کنیم. می‌خواهیم فعالین استارتاپی کشور که قطب اقتصادی جدید ایران شده‌اند، با اطمینان خاطر کار خود را ادامه دهند.»

الفت نسب درباره دستورالعملی که توسط سازمان فناوری اطلاعات برای فعالیت تاکسی‌های اینتترنتی منتشر شده، گفت: «دوستان سازمان فناوری اطلاعات دستورالعمل ارائه داده‌اند که خواهش می‌کنم این آیین‌نامه را بخوانید و آن را نقد کنید. پرداخت هزینه به شهرداری برای فعالیت در هر شهر هنوز برای این اکوسیستم زود است.»

الفت نسب ضمن ابراز تاسف نسبت به اظهار نظر برخی دولتمردان و اشاره به صحبت‌های نقل قول شده مبنی بر اینکه «مردم خریدهای اساسی خود را اینترنتی انجام ندهند» تاکید کرد که این عبارات روی تجارت الکترونیک کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
در ادامه این مراسم اشکان آرمنذهی مدیر عامل دیوار، در پنلی اختصاصی به موضوعات مختلفی پرداخت.
آرمندهی در جشنواره وب و موبایل رشت گفت: «هدف دیوار این است که درآمد خود را از کسب‌وکارها تامین کند و همیشه برای کاربران عادی رایگان باقی بماند.»

او ادامه داد: «با شهرداری و قوه‌قضائیه برای فرهنگ‌سازی برای خرید آنلاین رایزنی کردیم.»

او با اشاره به این نکته که کاربران دیوار برای استفاده از شاهکار با مشکل مواجه می‌شوند، تاکید کرد:«شاهکار در یک ثانیه به ۴ درخواست پاسخ می‌دهد در حالی که در دیوار عموما در یک ثانیه ۱۵ درخواست داریم، بنابراین این سامانه جوابگوی درخواست کاربران اپلیکیشن ما نیست.»

آرمندهی با تاکید بر این نکته که در ۶ ماه دوم سال ۹۷، ۱۰۰ درصد رشد آگهی داشتیم، ادامه داد: «هدف دیوار این است که درآمد خود را از کسب‌وکارها تامین کند و همیشه برای کاربران عادی رایگان باقی بماند.»

‏اشکان آرماندهی در پاسخ به این ادعا که آگهی‌های خنده‌داری از دیوار پخش می شود، کار خود دیوار و برای وایرال شدن است، تاکید کرد: «تا به الان این کار رو نکردیم ولی در زمان فروش باشگاه استقلال و پرسپولیس به این موضوع فکر کرده بودیم!»
اشکان آرمندهی در خصوص انحصار طلبی که در اکوسیستم برخی درگیر آن هستند، افزود: «از این موضوع استقبال نمی‌کنیم و تجربه نشان داده است که در زمانی که انحصارطلبی در بازاری پررنگ شود، ارزش‌های دیگر نادیده گرفته می‌شود.»

اشکان آرمندهی در رابطه با رقیب دیرینه خود، شیپور نیز گفت: «در مورد سهم بازار، سهم دیوار از شیپور بیشتر است. ما بازیگر اول این صنعت هستیم و آن‌ها دوم.»
ادامه این رویداد با پنلی ادامه یافت.

پنلی با موضوع «بررسی مشکلات و چالش‌های استارتاپ‌ها» با حضور عطا خلیقی، بنیان‌گذار اتاقک، بابک سهرابی، بنیان‌گذار جاجیگا، شایان شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل، فرشید کامور، هم‌بنیان‌گذار لوجنک و امین فرهنگ، بنیانگذار ایستگاه نوآوری برگزار شد.

شایان ‌شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در این پنل در پاسخ به این سوال که در شهرهایی که جشنواره وب و موبایل را برگزار کردند، کسب وکارها با چه چالش‌هایی روبرو بودند؟ گفت: «در ٣ شهری که تا الان برنامه برگزار کردیم، متوجه شدیم چالش‌هایی که در این شهرها وجود دارد با چالش‌های تهران متفاوت است و حتی برعکس است. یکی از نکات مثبت راه‌اندازی استارت آپ در شهرهای دیگر کاهش هزینه‌ها است.»

شلیله با عنوان این مطلب که یکی چالش‌های راه‌اندازی کسب و کارها کمبود منابع انسانی است، توضیح داد: «این چالش در همه شهرها وجود دارد. حتی در شرکت‌های بزرگ در تهران نیز مهاجرت نیرو به کشورهای دیگر رخ می‌دهد. در شهرهای کوچک نیز افراد تمایل به مهاجرت به تهران و شهرهای بزرگ دارند. کسب و کارها باید نکات مثبت محلی در شهرهای خود را شناسایی و تقویت کنند و به خوبی از آن بهره برند.»

در ادامه صحبت‌های شلیله عطا خلیقی، بنیانگذار اتاقک گفت: «در شهرستان‌ها این فکر وجود دارد که هرچقد از تهران دور باشند ایده و کسب و کار خاصی ندارند و مدام خود را با تهران مقایسه می‌کنند. نگرش کسب وکارهای شهرهای کوچک باید تغییر کند و تفاوت زیادی میان کسب و کارهای آنها با تهران وجو

در ادامه صحبت‌های شلیله عطا خلیقی، بنیانگذار اتاقک گفت: «در شهرستان‌ها این فکر وجود دارد که هرچقد از تهران دور باشند ایده و کسب و کار خاصی ندارند و مدام خود را با تهران مقایسه می‌کنند. نگرش کسب وکارهای شهرهای کوچک باید تغییر کند و تفاوت زیادی میان کسب و کارهای آنها با تهران وجود ندارد.»

براساس گفته‌های خلیقی، فکر اشتباهی است که کسب وکارهای شهرهای کوچک تصور می‌کنند باید هدفشان جامعه و شهر خودشان یا کشورشان باشد و محصولات بومی ارائه دهند. او پیشنهاد داد تا استارتا‌پ‌ها به ایده‌هایی بزرگتر از شهر و کشور خود فکر کنند.

فرشید کامور نبود افراد متخصص در استان گیلان را یکی از موانع استارتاپ‌ها نامید و گفت: «افراد متخصص در استان نمی‌توانند استعداد خود را شکوفا کنند و اولین گزینه آنها این است که به تهران مهاجرت کنند یا در استارت‌آپی در تهران فعالیت کنند یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.»

او ادامه داد: «ما پتانسیل‌های بومی را نادیده می‌گیریم اما باید آنها را شناسایی کنیم و بهره ببریم نه اینکه افرادی خارج از استان از آن‌ها بهره ببرند.»

بابک ‏سهرابی، بنیانگذار جاجیگا خلاف دیگران معتقد بود می‌توان حتی با وجود کمبود نیروی انسانی در شهرهای دیگر غیر از تهران کسب وکار ایجاد کرد و توسعه داد. او در این مورد تاکید کرد: «مشکل منابع انسانی مشکل تمام کسب و کارهای ما در تمام کشور است. مشکل، سیستم آموزش عالی ماست و نیروهای ما مهارت ندارند. وقتی استارت آپ شکل می‌گیرد و به موفقیت می‌رسد، همه به سراغ آن‌ها می‌آیند. پس تنها باید فعالیت خود را شروع کنند. نیروهای متخصص باید ما را ببینند و الگو بگیرند و به شهرشان برگردند.»
او گفت: «اعتماد به نفس از فعالیت و کار به دست می‌آید و فردی که از سن کم وارد بازار کار شود و با بازار آشنا شود، جرات پیدا می‌کند. اگر الان در کشور مشکلاتی وجود دارد، نتیحه عملکرد خانواده‌های ماست. اگر قرار است در آینده مشکلی وجود نداشته باشد، به عملکرد ما بستگی دارد. تغییر باید از خود ما آغاز شود.»

امین ‎فرهنگ، بنیان‌گذار ایستگاه نوآوری چالش‌ کسب وکارها در استان گیلان را عدم اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: «ما فضای کار در گیلان راه‌اندازی و تصور می‌کردیم تیم‌ها استقبال می‌کنند. البته تیم‌ها درخواست دادند اما نیروی کار به تیم تبدیل نمی‌شود و بیشتر به صورت آزاد فعالیت می‌کنند یا تیم‌ها به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند. به نظر من مشکل ساختاری است و تیم‌ها حس اعتماد به نفس ندارند. داستان موفقیتی که بچه‌‌های گیلان از آن الگو بگیرند، وجود ندارد. نمونه موفقیت کسب وکار در شهرمان کم داریم. بنابراین تیم‌ها جرات ریسک ندارند.»

در پایان مراسم نیز ۳ استارت آپ جاجیگا، واجارو و کافه کادو به عنوان کسب وکارهای برتر استان گیلان شناخته شدند و از آن‌ها تقدیر شد.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰