داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

گزارش کامل از اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران 

دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران پس از دو روز اجرای برنامه های فشرده و با تقدیر از برگزیده های بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

در این دوره از جشنواره ۲۸۳۸ اثر شرکت کرده‌اند که از این تعداد آثار ۲۱۳۱ اثر توسط کمیته ثبت آثار تایید شده‌اند.

در مجموع و در ۱۲ سال گذشته تعداد ۲۱۵۱۳ وبسایت، ۷۴۱۲ اپلیکیشن موبایل درجشنواره شرکت کردند. در دوازدهمین جشنواره ۲۵۶۶ وب سایت و ۵۲۶ اپلیکیشن موبایل ثبت‌نام کرده‌اند.

در این جشنواره ۱۹۰۲ سایت تایید و که ۴۵۲ اپلیکیشن پس ازتایید کمیته ثبت آثار وارد جشنواره شدند.

 

دیواری کوتاه‌تر از کسب و کارهای مجازی در اقتصاد وجود ندارد

رضا الفت نسب دبیر دوازهمین جشنواره وب و موبایل در مراسم اختتامیه با اشاره به مشکلات سال جاری فعالین در این عرصه گفت: کسب و کار آنلاین سال بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند. سالی توام با مشکلات و سردرگمی های فراوان از جمله، قطعی اینترنت گرفته تا متهم شدن کسب و کارهای پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی که جای ابهام و سوال دارد؟

وی در ادامه این جشنواره با اشاره به اینکه در ایران داریم زندگی می کنیم و باید منتظر این گونه اتفاقات در عرصه وب و موبایل باشیم گفت: در ایران زندگی می کنیم و باید هر لحظه منتظر یک اتفاق غیر منتظره باشیم اما شرایط تا کجا قرار است اینطور باشد؟ تا کجا قرار است در سردرگمی و استرس قطعی اینترنت و ده ها مسئله دیگر به سر بریم؟

دبیر جشنواره وب و موبایل بیان کرد: انگار قرار است هر اتفاق ناگواری در این مملکت بیفتد یک سرش ما باشیم. قیمت مسکن بالا می رود ما مقصریم؟ قیمت خودرو همین طور؟ فروش کالای قاچاق هم؟ خرید با کارت سرقتی سارقان را هم ما باید جواب دهیم! واقعا دیواری کوتاه‌تر از کسب و کارهای مجازی در اقتصاد وجود دارد؟

الفت نسب با بیان اینکه بیش از ۱۶ نهاد به صورت مستقیم برای کسب و کارهای آنلاین تعیین تکلیف می کنند اظهار کرد: در حال حاضر می توان گفت بیش از ۱۶ نهاد بصورت اشکار با ما فعالیت می کنند که می‌توان گفت این موضوع یکی از افتخارات این عرصه به شمار می‌آید  ولی زمان بروز مشکلات صدایی از کسی در نمی آِید! که این همکاری چه فایده ای دارد؟ هر روز یک طرح یک حرف یک شیوه یک دستورالعمل.

وی گفت: اصلا امسال برای همین، هیچ مقام دولتی را برای سخنرانی دعوت نکردیم. تا کی بشنویم و دل خوش کنیم؟ البته ما به شخصیت فردی تمام مسئولین احترام کامل قائلیم و نقد ما صرفا نقد مطالبه گرایانه از مسئولین است.

دبیر دوازهمین جشنواره وب و موبایل یادآور شد: تا کی استارتاپ شهرستانی ما باید چشمش به حمایت فلان مسئول باشد ؟ تا کی باید بگوییم آقایان مهاجرت در این بخش جدی شده است؟ چرا چاره ای نمی اندیشید ؟

وی گفت: مملکتی که سلبریتی اش بابت سرکار گذاشتن یک ملت معاف مالیاتی می گیرد و کسب و کارها بخاطر نتوانستن در پرداخت مالیات جریمه می شوند همین می شود که می بینیم.

 

گام به گام با «نشان»

جواد عاملی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به موفقیت تیم خود تا به امروز گفت: با توجه به فشارهای متعددی که در این راستا داشتم که می توانم عنوان کنم تا مرزی پیش رفتیم که می خواستم کار را تعطیل کنم ولی توانستم و با کمک دوستان و البته با این سه اصل؛ فشار را حذف کردم.

وی با بیان اینکه همکاری سرمایه انسانی را وارد تیم کردم و ستون های تیم را مستحکم تر کرده که حتی از خارج تیم نیز کمک گرفتم بیان کرد: این قوانین را پیاده کردم که توانستیم اپلیکیشن نشان را بالا بیاریم و تا به امروز پیشرفت های خوبی را داشتیم.

مدیرعامل اپلیکیشن نشان در ادامه افزود: سه اصل دیگر نیز وارد کار خود آوردیم؛ رشد تیم، رشد محصول که در همین راستا اعتماد نیز رشد کرد که این هم ثمره تلاش جمعی بود.

 

اجرای داوری جشنواره با مدل شورایی و محرمانه

در بخش دیگری از این مراسم شایان شلیله ضمن ارائه گزارشی از برنامه جشنواره دوازدهم به روند داوری ها در این جشنواره اشاره و اظهار کرد: داوری این جشنواره بین در سال های ۹۸ تا ۹۹ به صورت خودمانی انجام می شد ولی در ادامه فرمی تهیه شد و سال ۹۰ تعداد ۳۷ داور در انتخاب آثار کمک کردند.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ ایده ای مطرح شد که هر کس سایت و اپلیکیشن دارد بتواند رای دهد که این روش در سایر نقاط دنیا نیز روال است.

بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته روند داوری جشنواره این بوده که هر کس سایت و اپلیکیشن ثبت شده دارد می تواند در رای گیری شرکت کند، ابراز کرد: یکی از مشکلات این روش بالا آمدن سایت و اپلیکیشن هایی بود یا کپی بودند یا محتوی ضعیف داشتند.

شلیله با ابیان اینکه برای رفع این مشکلات شورای داوری را با اعضایی که تخصص داشتند راه اندازی کردیم گفت: در سال اول در شهر مشهد بالغ بر ۲۵ نفر داور را همراه کردیم و خیالمان راحت شد که تصمیم گیری نهایی به صورت استاندارد صورت می گیرد.

وی افزود: چند سال است داوری جشنواره بر روی مدل شورایی پیش می رود. امسال ۲۸ داور با ما همراه بودند و رای گیری در پنل صورت محرمانه گرفت.

بنانگذار جشنواره وب و موبایل ایران در پایان با تاکید بر اینکه این اتفاق چند سال است در داوری جشنواره وب رخ می دهد و داورها و منتقدها کمک کردند تا به این فرآیند برسیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم همکارانی که کاندید شدند به ما اعتماد کنند و بدانند که سعی کردیم بهترین کار را انجام دهیم و هر چه در توان داشتیم انجام دادیم تا از اعتماد اعضا پاسداری کنیم.

 

همراه با دانش آموزان شیرآباد

ادریس جهرام زایی در این جشنواره با اشاره به همت بلند برگزارکنندگان جشنواره وب و موبایل ایران برای تکمیل مدرسه ای در شیرآباد استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: تشکر می کنم از دوستانی که ما را در این جشنواره پذیرفتند و این افتخار ما بود که میزبان این عزیزان در شهرستان سرباز بودیم.

وی با تاکید بر اینکه زبان بنده از بیان شکوه و عظمت این اتفاق بزرگ و انسانی قاصر است، گفت: مهربانی بخشیدن و مهربانی کودکانی را که بنده به نمایندگی از آنان اینجا هستیم دریافت کردن بالاترین نعمتی است که خدای متعال می تواند به انسان ها بدهد.

معلم مدرسه شیرآباد با اشاره به اینکه بچه های این منطقه رویای مدرسه رفتن را از یاد برده بودند، ابراز کرد: به لطف خدا آرزوی این بچه ها با قلب تمام افرادی که در این جا میزبان ما هستند گره خورد و مدرسه نداشته با همت شما انسان های بزرگ جزء داشته های فرزندان منطقه شیرآباد شد و بچه هایی که روزی بی هدف مسیر فاضلاب شیرآباد را طی می کردند امروز به همت شما در مدرسه شیرآباد در حال ساختن و پرورش خودشان می پردازند.

جهرام زایی افزود: امروز بعد از یکسال بالغ بر ۱۱۸۰ نفر دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی در این مدرسه در حال پرورش هستند و ساختمان دو طبقه که نیمه کاره بود با کمک جشنواره وب و موبایل ساخته شد.

 

 

استارت آپ‌ها جامعه را به مصرف‌گرایی سوق می‌دهند

مقصود فراستخواه جامعه شناس در بخش دیگری از مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل با اشاره به ضرورت شناخت ایران برای استارت آپ‌ها در ایران گفت: باید به گونه ای این استارت آپ‌ها فعالیت کنند که بعنوان یک نوع تکنولوژی کسب و کار ظاهر شود. آن هم کسب و کار آنلاین که بصورت اجتماعی شناخته می‌شود. البته به نوبه خود نیز تا به امروز در ساخته شدن تحولات جامعه تاثیرگذار بوده است که می‌توان بیشتر از این هم تاثیر داشته باشد. استارت آپ‌ها یک ارتباط بین شما و اجتماع است که می‌توان روی اجتماع تاثیر بسزایی گذاشت.

وی در ادامه تصریح کرد: کسب و کار و بیزینس پلن شما نیز در یک اکوسیستم بزرگ اجتماعی اتفاق می‌افتد که بسته به وضعیت همبافت اجتماعی است؛ باید تمرکز خود را در این اکوسیستم گذاشت.

این جامعه شناس گفت: در حال حاضر استارت آپ‌ها، بخشی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توان گفت سبک مصرف ایجاد می‌کند و اما خود مصرف به معنای پسامدرن نیست بلکه نوعی سبک زندگی است که این سبک باید تعریف مشخصی داشته باشد.

فراستخواه در ادامه این جشنواره تصریح کرد: در حال حاضر می‌توان گفت جامعه ایران دارای توده بحران یا جرم بحرانی شده است. توده بحران یا جرم بحران را می‌توان اینگونه تعریف کرد که یک جثه بحرانی است که براساس رشد مواد و مصالح و ظرفیت‌هایی است که شکل گرفته و جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه گفت: جامعه ایران بشدت دگرگون شده و صفات عوض شده است و تغییرات نامتجانس شده و یکپارچگی در آن نیست.

 

عقب افتادگی صنعت بیمه در حوزه آی تی

پنل تخصصی انتقال تجربه بیمه بازار با حضور محمد رضا فرحی مدیر عامل بیمه بازار برگزار شد و رضا جمیلی مدریتور این پنل تخصصی بود.

مدیر عامل بیمه بازار با اشاره به اینکه سهم ما و رقبای ما از بازار بیمه یک درصد کل هم نیست اظهار کرد: دلیل اصلی این است که این بازار هنوز قفل است و رقیب ما نماینده های بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه تحویل فیزیکی کوپن بیمه نیز از دیگر مشکلات صدور آنلاین بیمه در کشور ماست، گفت: با کمک بیمه ها این روند فیزیکی در حال کنار رفتن است که قطعاً کمک خوبی به ما خواهد کرد.

فرحی با تاکید بر اینکه شرکت های بیمه سرمایه گذاری کمی بر روی آی تی دارند، گفت: اگر این مشکل حل شود و دسترسی به اطلاعات برای ما و رقبا فراهم شود قطعاً تحولی در بحث بیمه آنلاین صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل بیمه بازار با اشاره به اینکه بازار بیمه بسیار بزرگ است، بیان کرد: ولی نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد آن قابلیت آنلاین شدن دارد. چرا که برخی بیمه ها نیازمند مذاکره مستقیم با افراد است و همواره این چالش برای ما وجود دارد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ از جنبه های مختلف سال بدی برای کسب و کار بود. ظرفیت روانی انرژی منفی در انسان مشخص است و امسال اتفاقات منفی بزرگی در کشور ما به وقوع پیوست که اثرمنفی و بسامد آن نیز بالابود و ظرفیت خیلی ها تمام شد.

فرحی با تاکید بر اینکه بیمه بازار سال پر تلاطمی را سپری کرده، گفت: تغییر مدیریت و تعدیل نیرو در بیمه بازار داشتیم ولی در ماه های پایانی سال با جذب سرمایه ای که داشتیم اوضاع اندکی بهتر شد.

مدیر عامل بیمه بازار با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر در این تیم در حال فعالیت هستند، بیان کرد: تلاش کردیم تا تراز منفی که داشتیم را بهبود دهیم ولی در کل برای برخی کسب و کارهای بزرگ که همه ما مشتری آن هستیم و من در مقام مشاور سرمایه گذاری آنان هستم جذب دو سه میلیارد تومان نیز سخت است ولی بنده به سال ۹۹ امید ویژه ای دارم و امیدواریم سال خوبی برای کسب و کارها باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمه بازار در سال آینده مرحله تثبیت خود را طی خواهد کرد.

 

استارت آپ‌ها از گردشگری سلامت غافل نشوند

محمدهادی شجری نیز از دیگر کسانی بود که در اختتامیه دوازدهمین جشنواره وب و موبایل به ایراد سخن پرداخت؛ وی با اشاره به اینکه فرصت‌های استارت آپی در دلار است گفت: ما به راحتی می‌توانیم کسب  و کار خود را به دلار تبدیل کنیم و تمرکز بیشتری در این زمینه به ویژه گردشگری سلامت داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بیشترین درآمد البته به نظر من، در گردشگری سلامت است. به چند دلیل دلار در کشور ما بسیار بالا رفت و برای خیلی از کشورها این یک فرصت بود؛ همچنین از نظر پیشینه پزشکی رتبه خوبی داریم و می توانیم این را به یک فرصت اساسی تبدیل کرد.

شجری افزود: در سال گذشته متاسفانه قیمت دلار نجومی بالا رفت و سفره و سبد خیلی‌ها کوچک شد ولی راحت می توانستیم این شرایط را به یک فرصت تبدیل کینم و استفاده‌های از این زمینه داشته باشیم. کسب و کار را باید از بازاری‌ها یاد بگیرم و مثل آنها کسب کار کنیم و باید هرجا فرصت باشد سرمایه گذاری کنیم .

بنیانگذار آریامدتور  در پایان افزود: باید کسب و کار خود را افزایش بدهیم و فقط تمرکز خود را در ایران نگذاریم؛ خیلی از کشورها هستند که ما به راحتی می توانیم نهایت استفاده را در آن داشته باشیم از جمله افغانستان، عراق و آذربایجان؛ حتما نباید به فکر صلاحیت کشورهای اروپایی باشد. در همین باکو شرکتی ثبت کردم که برای گردشگری سلامت که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.

 

رشد منفی درعرضه کالاهای دیجیتال

مهدی ناصری در مراسم اختتامیه این جشنواره به تبیین موضوع اندازه رشد و سودآوری صنعت برنامه های موبایل در ایران پرداخت و اظهار کرد: بهترین بازیکنان فوتبال نیز با چشم بسته نمی توانند بازی کنند، دسترسی به اطلاعات و شاخص های بازار باز شدن چشمی است که انتظار داریم برای یک اکوسیستم انجام شود تا بتواند با چشم باز به فعالیت بپردازد.

وی ادامه داد: کافه بازار سالهاست در گزارش های مختلف اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر می کند و اعتقاد داریم اشتراک این اطلاعات باعث می شود همه باهم رشد کنیم.

تحلیلگر داده کافه بازار با اشاره به اینکه رقابت در حوزه صنعت برنامه های موبایل ایران با سه سنجه مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: میزان عرضه و تقاضا و تمرکز رقابت در دسته های مختلف شاخص هایی است که بر اساس آن برنامه های موبایلی را ارزیابی می کنیم.

ناصری با تاکید بر اینکه از سال ۹۰ تا پاییز ۹۸ میزان عرضه کالاهای دیجیتال در دسته بندی های مختلف را در کافه بازار بررسی کردیم، بیان کرد: نمودار حاصل نشان می دهد که سال ۹۴ رشد خوبی در میزان عرضه در دسته های مختلف ایجاد شده و این روند در سال ۹۶ تثبیت شده است ولی در سال های اخیر با رشد منفی مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه ذائقه عرضه کننده ها نیز در طول این سالها تغییر کرده است،؛ ابراز کرد: ذائقه مشتریان در اوائل سرگرمی بود. اپلیکیشن های آموزشی و کاربردی نیز از ابتدا سهم خوبی داشته و دارند. در دسته بازی معمایی و اکشن اوائل سهم خوبی داشتند ولی امروز بیشترین سهم از آن بازی های اکشن است.

تحلیلگر داده کافه بازار در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بررسی سودآوری با چند شاخص درست نیست، بیان کرد: ولی با شاخص هایی همچون ارزش طول عمر مشتری که یکی از سنجه های مهم در سنجش سلامت بیزینس است می توانیم ارزیابی کنیم که مشتری تا پایان عمر کاری با ما چه میزان سودآوری خواهد داشت.

ناصری افزود: بازیها در ایران ارزش طول مشتری بیشتری دارند علیرغم اینکه سهم بازار کمتری دارند و دذر این میان بازی هایی مانند استراتژی بیشترین ارزش طول عمر مشتریان را دارند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص دیگر سود آوری نرخ تکرار خرید ۹۰ روزه است. این نرخ می گوید چند درصد از خریداران در طول ۹۰ روز بیش از یکبار از شما خریداری کردند و متریک بعدی میانگین تعداد روز رسیدن به ۱۰ هزار نصب فعال است. طبق این شاخصه با سرمایه گذار مذاکره کرده و برنامه ریزی می کنیم. بازی ها در ایران سریعتر به نصب ۱۰ هزار نصب فعال رسیدند و بعد از آن بازی و کلمات قرار دارند.

 

ایران فقط تهران نیست

میلاد احرام پوش بنیانگذار جشنواره وب و موبایل در نوبت عصر روز نخست مراسم اختتامیه جشنواره با اشاره به روند این جشنواره اظهار کرد: تمامی این سال‌ها در حال تغییر بودیم و خواستیم همیشه خوب باشیم و همین خوب شدن با واسطه پویا شدن و انتقادات بود که از هیمن انتقادات درس گرفتیم که توانستیم به اینجا برسیم ولی باز هم جای کار دارد که از شما دوستان می‌خواهم پیشنهادی دارید مطرح کنید.

وی ادامه داد: همیشه خواهش می کنم اگر انتقاد دارید در قالب احترام عنوان کنید و همین انتقاد باعث رشد و پیشرفت ما می‌شود.

احرام پوش افزود: این جشنواره متعلق به شما است و همین منتقدان هستند که جشنواره را زنده نگه می‌دارند و خوشحالم که هر ساله از این انتقادات درس می‌گیریم و رشد می‌کنیم .

بنیانگذار جشنواره وب و موبایل تصریح کرد: شعار ما این است که ایران فقط تهران نیست بنابراین سال گذشته سعی کردیم به هفت شهر از جمله شیراز، اصفهان،مشهد، رشت، قزوین، بابل و یزد سفرکنیم و با خیلی از علاقمندانی که دوست دارند در استاراپ فعالیت کنند جلسه داشته باشیم که امروز شاهد مهمانانی هستیم که از نقاط دور به این جشنوراه آمده‌اند و امیدواریم هرساله پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

 

 

افزایش ۲۰ میلیون مخاطب اپلیکیشن‌های پرمخاطب در یکسال

سعید صادقی نیز در ادامه این مراسم گفت: کل اکوسیستم تبلیغات آنلاین در تلگرام، اینستاگرام، انواع سرچ ها و… همه فضای آنلاین را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش سایت مدیا بیش از ۷۰ درصد آمار مربوط به تبلیغات بوده و همین آمار از دستگاه‌های هوشمند استخراج شده است. در حال حاضر به مرحله‌ای رفتیم که اکثر کارهای خود را با دستگاه هوشمند فعالیت‌های خود را پیش می‌بریم که همین امر پیشرفت چشمگیری است.

صادقی افزود: در سال جاری به آپ، دیوار، ایرانسل من و تعدادی دیگر بیش از ۲۰ میلیون کاربر اضافه شده است که با همین عدد می‌توان گام های بلندتر را در این عرصه برداشت.

 

حرکت به سمت ساده سازی

سعید حسینی در مراسم اختتامیه این جشنواره به تبیین موضوع کلیک کمتر زندگی بهتر پرداخت و اظهار کرد: گاهی اوقات برخی افراد کسب و کاری راه اندازی می کنند که فقط خودشان از آن سر درمیاورند.

وی ادامه داد: رودخانه خروشان در مسیر کسب و کار وجود دارد که باید به صورت تیمی آن را پشت سر گذاشت. باید هم دچار چالش شد، هم لذت برد و هم کار را پیش برد.

بنیانگذار لیون کامپیوتر با اشاره به اینکه پشت هر تکنولوژی داستانی پیچیده وجود دارد، گفت: باید ساده سازی را یاد بگیریم، ساده سازی حس خاص بودن به انسان می دهد و سود در ساده سازی است. پربازدیدترین سایت دنیا گوگل است و در عین سادگی با آسودگی تمام نیاز کاربران را رفع می کند.

حسینی افزود: سایت باید به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی بتواند در آن نیازش را رفع کند و این کاربر هر چه ساده تر به هدفش برسد ما سود بیشتری می کنیم.

وی گفت: برای موفقیت نیازمند بدن سالم و روح با نشاط هستیم و باید ورزش کنیم، من اعتقاد دارم برای زندگی بهتر باید کلیک کمتر کنیم.

 

 

گام به گام با پیشرفت آخرین خبر

حبیب نیکجو نیز در اختتامیه جشنواره وب و موبایل گفت: اولین کار خود را از اپلیکیشن آخرین خبر آغاز کردیم که وابسته به روزنامه خراسان یکی از قدیمترین روزنامه‌ها در ایران است.

وی ادامه داد: این نکته را اشاره کنم که از سال ۹۱ پیش بینی می کردیم که وضعیت کاغذ رو به اتمام باشد و دیگر نمی تواند عرصه مطبوعات را مثل سابق پوشش بدهد که تصمیم ما جدیت بیشتر گرفت.

نیکجو گفت: سال ۹۵ بود که برنامه‌ای بنام تلگرام در عرصه مجازی پدید آمد که می توان گفت برگ جدیدی در کار ما اضافه شد ولی مشکلات خاص خودش را داشت از جمله بخواهیم این حجم ترافیک اپلیکیشن آخرین خبر را بر روی تلگرام انتقال بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام کار فوق العاده سختی بود ولی با همت دوستان توانستیم که این کار را انجام بدهیم ولی این آخر کار نبود و سال ۹۶ که تلگرام فیلتر شد همه نقشه‌های ما بهم خورد.

مدیر عامل مارکتینگ و تبلیغات آخرین خبر تصریح کرد: سال ۹۶ روزنامه خراسان اعلام کرد دیگر نمی تواند اسپانسر ما باشد وضعیت ما بعد از فیلتر تلگرام بر هم خورد. نزدیک به ۱۳۰نیرو داشتیم و اگر این روال ادامه پیدا می‌کرد واقعا هزنیه نداشتیم حقوق کارکنان را تامین کنیم. با دوستان جلسه ای گذاشتیم و به فکر برنامه ای در عرصه مارکتینگ و تبلیغات افتادیم و حرکت خود را به اینجا تغییر دادیم.

وی گفت: توانستیم با این وضعیت حاکم پیشرفت‌های جالبی داشته باشیم اگرچه آبان ماه امسال با قطع یک هفته‌ای اینترنت وضعیت ما هم مثل خیلی از دوستان بهم خورد ولی باز توانستیم به حالی عادتی برگردیم و امیدوارم بتوانیم پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله مارکتینگ و تبلیغات داشته باشیم.

 

تعامل نیاز ویژه کسب و کارهای اینترنتی

پنل تخصصی انتقال تجربه اپلیکیشن باد صبا با حضور محمد علی تهرانچی بنیانگذار این نرم افزار و اپلیکیشن برگزار شد.

تهرانچی با اشاره به اینکه لحظه تاریخی درشرکت ما آمدن اندروید و قرارگرفتن باد صبا به عنوان محصول اصلی بود، اظهار کرد: تجربه سال های قبل از اندروید باعث شد تا باد صبا را به عنوان محصول اصلی معرفی کنیم و امروز از این تصمیمی که آن زمان گرفتیم خرسندیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین چالش های اکوسیستم ما منابع انسانی است، ابراز کرد: در این حوزه کار خوبی انجام ندادیم یکی از جاهایی که در اکو سیستم ایران نیروی انسانی خوبی تربیت کرده مشهد است، مشهدی ها یاد گرفتند که آموزش دهند حتی رایگان، حتی به این نکته رسیدیم که علاوه بر مسائل تخصصی موضوعات غیر تخصصی نیز باید آموزش آموزش دهیم.

بنیانگذار اپلیکیشن باد صبا افزود: در مشهد شرایط مناسبی را برای منابع انسانی فراهم کردند و حتی در جذب نیروهایی که داریم ۲۰ درصد رزنومه هایی که به مشهد ارسال می شود از تهران است.

تهرانچی با تاکید بر اینکه سال ۹۸ بزرگترین چالش های منابع انسانی برای ما رخ داد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این دیگر مشکلاتی که همه با آن مواجه بودند نیز کم و و بیش بر کار ما اثرگذار بود. مدل درآمدی باد صبا از زمانی که سه میلیون نفر مخاطب را رد کرد تبلیغ بود که امسال به ویژه در زمان قطع اینترنت تبلیغ ها صفر شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شرایط بسیار سخت است و آینده روشنی پیش روی ما نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در این شرایط با تغییر استراتژی ها مسیر بهتری را پیش رویمان باز کنیم. نگاه ما این است که آینده کسب و کارهای اینترنتی در گرو همکاری و تعامل مجموعه ها با یکدیگر است باید دست به دست هم دهیم و جمعی حرکت کنیم تابتوانیم در کنار هم رشد و توسعه پیدا کنیم.

 

بهینه خرج کردن عاملی مهم در کمپین های تبلیغات دیجیتال

مرتضی علوی نیک در مراسم اختتامیه جشنواره به تبیین راهکارهای افزایش اثربخشی کمپین دیجیتال پرداخت و اظهار کرد: در لیمیت لس با برندهای زیادی کار می کنیم که هر کدام تجربه های زیادی را برای ما به همراه داشته اند.

وی بهینه خرج کردن را یکی از مهمترین موضوعات در تبلیغات دیجیتال عنوان و ابراز کرد: استارتاپ های زیادی دیدم که حجم زیادی پول در اختیار داشتند ولی نتوانستند آن را مدیریت کنند. بهینه خرج کردن یعنی در هزینه کردن با کسی شوخی نداشته باشید. نباید به راحتی پول را برای تبلیغات دیجیتال هزینه کنید.

بنیانگذار لیمیت لس با اشاره به اینکه تبلیغات بنری یکی از روش های تبلیغات است، ابراز کرد: باید در ابتدا بدانید تبلیغات بنری به فروش مستقیم تبدیل نمی شود مگر اینکه در این فضا خوب کار کنید.

علوی نیک با طرح این سوال که چکار کنیم تبلیغ موثر انجام دهیم، بیان کرد: باید لیست بهترین وب سایت هایی که به درد کسب و کار شما می خورند را انتخاب کنید و به صورت مستقیم با آنها وارد مذاکره شوید. این کار باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

وی ادامه داد: پس از انتخاب سایت ها یک اکسل بسازید و آدرس سایت، الکسای ایران، ترافیک ماهانه و قیمت هر بنر را در آن بنویسید و با سایت هایی که بهترین شرایط را برای کار شما دارند مذاکره کنید. قیمت سایت ها مانند قیمت بیلبورد است و باید  تخفیف بگیرد.

علوی نیک در پایان با تاکید بر اینکه باید بتوانید از درآمد کمپین پول کمپین را پرداخت کنید، خاطرنشان کرد: کمپین های دیجیتال مانند بورس هستند و باید دائماً آن را کنترل کنید.

 

بررسی خسارت معنوی در قطعی اینترنت آبان ماه

نشست تخصصی بررسی خسارت معنوی قطعی اینترنت در آبان ماه در روز دوم دوزادهمین جشنواره وب و موبایل برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل، در نشست تخصصی بررسی خسارت معنوی قطعی اینترنت در آبان ماه در روز دوم دوازدهمین جشنوراه وب و موبایل با حضور فعالان این عرصه برگزار شد.

مصطفی امیری بنیانگذار موسسه زرین پال در این خصوص گفت: اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم ضررهای مالی شدید نه تنها من بلکه خیلی از دوستانمان در این مدت دیدند که مدتها طول خواهد کشید به حالت اول برگردیم و این به ضرر ما و بدنه اکوسیستم وارد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نباید به اینگونه باشد که هر کسی دوست دارد دکمه قطع اینترنت را بزند و بخواهد به این بدنه صدمه بزند اصلا کسی که پایش را روی سیم اینترنت می گذارد که بخواهد قطع کند ایا به فکر بقیه است؟ قطع به یقین اینگونه نیست. وقتی اینترنت قطع شد واقعا تصمیم داشتتم از ایران بروم ولی بازم منصرف شدم و ماندم ولی با این روال بدنه در حال تضعیف است.

مهمان بعدی این نشست عطا خلیلی بود که در خصوص مشکلات ناشی از قطع اینترنت در آبان ماه عنوان کرد: لطمه خیلی زیادی در کسب و کار خوردیم که خیلی‌ها پسرفت داشتند و حتی رشد نکردند حتی نیرو و ایده هایشان از بین رفت و اکوسیستم ما کوچک شد در حالی که خیلی زحمت کشیدم که به اینجا برسیم.

وی در ادامه این نشست گفت: شاید قطعی اینترنت به نفع خیلی ها شد همانطور به ضرر خیلی ها هم شد بازهم عنوان می کنم این اکوسیستم در حال کوچک شدن است.

در ادامه این نشست تخصصی مصطفی نقی پور یکی دیگر از فعالان عرصه وب و موبایل درباره قطعی اینترنت گفت: به صراحت می‌توانم بگویم آبروی من رفت. در جریان هستید برای کسی که بیشتر از دو دهه دراین عرصه فعالیت دارد و به این صراحت عنوان کند آبرویم سر قطعی اینترنت رفت، یعنی کار خیلی شدیدتر از این حرف‌ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه در فضایی حضور داریم که فقط بلد هستیم جنگ روانی ایجاد کنیم و تخصص ما در مدیریت بحران است که واقعا به ضرر این بدنه است و نمیدانم برخی از مسؤولان به دنبال چه هستند که ما یعنی این اکوسیستم را تحت فشار می‌گذارند.

مهمان بعدی این نشست که امیرحسین ناطقی بود، درباره اتفاقات آبان ماه گفت: همه از وضعیت به وجود آماده ناراحت بودند و شاید برخی از اپلیکیشن‌ها در آن بازه زمانی تا حدودی پیشرفت داشت و اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم در این بازه زمانی اپلیکیشن من ۲ بربر رشد کرد ولی باز به نقطه اول برگشتیم و متاسفانه تعریف درستی در ایران برای این صنعت اصلا وجود ندارد .

 

 بهره مندی ۵ میلیون نفر از سیب اپ

حمید کوچک زاده در مراسم اختتامیه جشنواره با اشاره به اینکه اگر یک استارتاپ در تهران شروع به کار کند دلیل بر بهره مندی آن از تمام امکانات نیست، گفت: ما در سیب اپ تاکنون هیچ سرمایه گذاری جذب نکردیم و نیازی نیز نداشتیم.

وی به تبیین تاریخچه فعالیت سیب اپ پرداخت و ادامه داد: محدودیت های اپل باعث شد سال ۹۶ اپلیکیشن های ایرانی از آن حذف شود. ما تصمیم گرفتیم از مدل جدیدی استفاده کنیم که پایداری بیشتری داشته باشد و مخاطبان خود را نیز جذب کنیم.

مدیر روابط سازمانی سیب اپ افزود: تاکنون با ۷۵۰۰ توسعه دهنده ایرانی همکاری کردیم و به بیش از پنج میلیون کاربر تا امروز خدمات دادیم. بیش از ۲۳ هزار اپلیکیشن در سیب اپ موجود است و مجموعه ای به ارزش ۳۰ هزار دلار از اپلیکیشن های خارجی نیز در آن فعال است.

کوچک زاده ادامه داد: در سیب اپ تا امروز هیچ دوره ای از زمان فعالیتمان متوقف نشد و این را مدیون تیم تحقیق و توسعه و شناخت عمیق از بستر ios است.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل برای شرایط بحرانی و تضمین ارائه بک آپ به کاربران در صورت بروز مشکل داریم و حفظ حریم شخصی توسعه دهنده ها خط قرمز ماست.

کوچک زاده در پایان به خدمات سیب اپ به توسعه دهنده ها اشاره کرد و گفت: این خدمات شامل انتشار رایگان برنامه های ایرانی، اشتراک سازمانی با تعرفه مناسب تر، تست راحت اپلیکیشن ها در محیط درون شرکتی و ارائه لینک اختصاصی دانلود ادهاکی برای اپ های درون سازمانی می باشد.

 

درک متقابل شاهکلید موفقیت

امیر نورالدینی بنیانگذار ویشیا نیز در ادامه این مراسم گفت: رابطه خوب کجا هست؟ در خانواده دوستان و اجتماع. با توجه به اهمیت سه موضوع که هر کدام اولویت خود و مهم بودن خود را دارد ولی اجتماع را باید جور دیگری نگاه کرد و استدلال داشت .

وی با اشاره به این سوال که رابطه خوب چه چیزایی تداعی می‌کند گفت: خوب شنیدن، درک کردن، همدلی، خوب صحبت کردن و… می‌تواند رابطه خوب را تشکیل دهد. با این مواردی که اشاره کردم اگر در کار خود نیز استفاده کنیم حتما موفق می‌شویم و شاه کلید موفقیت در کار همین مواردی است که اشاره کردم. چیزی که به ما تعلق دارد مراقبش هستیم که اسیبی نبیند پس باید دیدی کار که داریم باید اینگونه باشد که کار را تعلق به خودمان بدانیم که بتوانیم به نحوه احسن مراقب ان باشیم.

بنیانگذار ویشیا خاطرنشان کرد: وقتی در اجتماع مشارکت کنیم به آن حس خوب بدهیم و اعتماد کنیم و همین اعتماد نیز به ما اعتماد به‌نفس می‌دهد و می توانیم این اعتماد بنفس را به نحوه خوبی در کار پیدا کنیم فقط باید کار را متعلق به خودمان بدانیم؛ باید هدف روشن و مشخصی برای خودمان داشته باشم و اگر هدف مشخص باشد می‌توانیم چنین اجتماعی را رقم بزنیم.

 

 هدف گذاری برای تولید مینی اپ های نیتیو در آینده

جواد سید حمزه دیگر سخنران مراسم اختتامیه جشنواره به تبیین موضوع زیست بوم مینی اپ ها در دیجی پی پرداخت و اظهار کرد: این محصول زیست بومی برای توسعه کسب و کار با سرعت زیاد و هزینه کم است.

وی ادامه داد: مینی اپ ها در ابتدای ورود به دیجی پی ارزش سنجی شده و سپس به کاربران محدود عرضه می شوند تا بر اساس سنجه هایی ارزیابی شوند. ما هیچ محدودیتی برای مینی اپ ها قائل نشدیم.

مدیر محصول دیجی پی با اشاره به اینکه مینی اپ های فعلی در دیجی پی در حوزه های سبک زندگی، مالی، بازی، تفریح، پرداخت، ابزار، خرید و سفر هستند، گفت: برای ایده آماده ای که از بیرون مطرح می شود ایده و تیم معرفی می شوند و توسط ما ارزیابی اولیه صورت می گیرد. بعد از طراحی ارزش پیشنهادی و طراحی مدل کسب و کار طرح اولیه ارائه می شود. این طرح را ارزیابی می کنیم، سنجه های آن تعریف می شود، دموی محصول آماده می شود، ارزیابی می شود و سپس به اپلیکیشن ورود می شود. در این مرحله مجدد ارزیابی می شود و وارد مرحله درآمد زایی می شود.

سید حمزه به ساختار آینده دیجی پی اشاره کرد و گفت: تولید مینی اپ های نیتیو برنامه آینده ماست.

 

گسترش سرمایه داری با رویکرد اجتماعی و انسانی

محمد موسوی در مراسم اختتامیه جشنواره با اشاره به اینکه راه خدا راهی است که از میان خلق می گذرد، اظهار کرد: جامعه هدف ما در شرکت فیروز جامعه ای بود که فاصله و تبعیض در آن نباشد و عدالت برقرار باشد.

وی ادامه داد: وقتی فاصله و تبعیض در جامعه زیاد شود و امنیت اقتصادی در جامعه فراهم نباشد سرمایه ها از کشور هجرت می کنند. ما مغزهای هجرت کرده کم نداریم، کسانی که دل در گرو این سرزمین دارند.

مدیر عامل شرکت فیروز با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش را دریابیم، ابراز کرد: باید منابع انسانی را درست مدیریت کنیم، مدیریت منابع انسانی در ایران ضعیف است. انسان های خیر زیاد داریم ولی انسان های خیراندیش زیاد نیستند.

موسوی با بیان اینکه سرمایه داری صحیح این است که به انسان توجه کند، ابراز کرد: امروز سرمایه و منابع دنیا در خدمت عده قلیلی است.

وی گفت: من معلولین را سرکار بردم تا رویکرد اجتماعی به سرمایه داری دهم. مدل سرمایه داری که اول انقلاب به شوق آن گام برداشتیم و باید این روش سرمایه گذاری الهی را دریابید که اگر سرمایه گذاری ما الهی باشد فقیری نخواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت فیروز با تاکید بر اینکه جسم انسان ظرفی برای روح است، خاطرنشان کرد: معلولیت محدودیت تن است و ناتوانی نیست. هر چه انسان محدودتر باشد سازنده تر است و جامعه به غلط معلولین را ناتوان می پندارد.

 

استارتاپ ها به هم وصل شوند

مظفری در مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به اینکه همه ما دغدغه ماندن در ایران یا مهاجرت کردن داریم، اظهار کرد: ساردین ها ماهی های کوچکی هستند که در مقابل کوسه ها پیروز می شوند چرا که با هم متحد و هماهنگ هستند و با هم حرکت می کنند.

وی ادامه داد: استارتاپ های کوچک همین حکم را دارند نیاز نیست استارتاپ ها به جایی وصل شوند فقط باید به هم وصل شوند تا قوی تر عمل کنند. در این صورت می توانیم با استفاده از فناوری دنیا را جایی بهتر کنیم.

بنیانگذار ایران سرور گفت: درست است که رسته ها و دسته ها، اهداف و آرمان ها با هم متفاوت هستند ولی نقطه اتصال همه ما ارائه خدمات نوین یا خدمات ابری است. اینجاست که ما در کنار هم قرار می گیریم و می توانیم در کنار هم رشد کنیم.

 

بسترسازی معرفی محصولات کشاورزی در ابعاد مختلف

حمزه قائم پناه بنیانگذار کشمون در دوازدهمین جشنوراه وب و موبایل درباره این اپلیکیشن گفت: یکی از تخصصی‌ترین اپلیکیشن‌های تخصصی در بحث کشاورزی است که تمام تلاش و تمرکز خود را در عرصه کشاورزی گذاشتیم .

وی در ادامه افزود: ما جای کار خیلی داریم ولی بحمدالله تا به امروز توانستیم کارهای خوبی را انجام بدهیم ولی تا به محبوبیت دیجی کالا برسیم زمان مانده است. ولی تمام تلاش خود را می کنیم و هدف ما بیشتر به این سمت است که به جایی برسیم که یک کشاورز بیاید و محصولات خود را در تمامی ابعاد معرفی کند البته نه تنها محصول خود را بلکه استان و روستای خود را معرفی کند.

بنیانگذار کشمون تصریح کرد: تلاش ما بر این است که محصول کشاورزی را که معرفی می‌کنیم بارگذاری کنیم؛ حتی کیفیتش را معرفی کنیم . برنامه ریزی داریم که محصولات کشاورزی را معرفی به خارج از کشور داشته باشیم. ولی این موضوع نیاز زمان دارد گرچه تا به امروز کارهای خوبی انجام داده ایم ولی اگر بخواهیم مثل بقیه سایت ها و اپلیکیشن های معروف باشیم جای کار دارد.

وی گفت: در حال حاضر دو دفتر در تهران و مشهد داریم که در این  دو دفتر تقسیم کار کردیم که امیدواریم با کمک قسمتی از فروشی که در دیجی کالا نیز داریم کارهای خوبی در عرصه کشاورزی داشته باشیم .

 

اسامی برترین های جشنواره دوازدهم

اسامی کامل برگزیدگان دوازدهمین جشواره وب و موبایل ایران در همه رشته‌ها شامل وب سای و اپلیکیشن‌ها به شرح زیر است:

 

بهترین اپلیکیشن پیشرونده سال ۹۸: بانک سامان (موبایلت)

بهترین اپلیکیشن نوآور سال ۹۸: آپ

بهترین کتاب در حوزه کارآفرینی: آریانا قلم

بهترین وب سایت از نظر محتوایی: آی سمینار

 

برگزیدگان داوران و آراء مردمی:

بهترین وب سایت در حوزه ادب و فرهنگ و هنر و فلسفه از منظر داوران: دوربین.نت doorbin.net

بهترین وب سایت در حوزه ادب و فرهنگ و هنر و فلسفه از نظر مردم: تاریخ ما tarikhema.org

بهترین وب سایت در حوزه اشتراک گذاری محتوای دیجیتال از منظر داوران: تلوبیون telewebion.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه اشتراک گذاری محتوای دیجیتال از منظر داوران: تلوبیون telewebion.com

بهترین وب سایت در حوزه اشتراک گذاری محتوای دیجیتال از نظر مردم: دکتر آی‎کیو driq.com

بهترین وب سایت در حوزه اشتغال و کاریابی از منظر داوران: ایران استخدام iranestekhdam.ir

بهترین وب سایت در حوزه اشتغال و کاریابی از نظر مردم: تایپایران typeiran.com

بهترین وب سایت در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از منظر داوران: انتشارات سوره مهر sooremehr.ir

بهترین وب سایت در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از نظر مردم: انتشارات سوره مهر sooremehr.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از نظر مردم: انتشارات سوره مهر sooremehr.ir

بهترین وب سایت در حوزه آموزش آنلاین از منظر داوران: فرانش آموزش ویدئویی فارسی faranesh.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه آموزش آنلاین از منظر داوران: قبولی ghaboli.com

بهترین وب سایت در حوزه آموزش آنلاین از نظر مردم: آکادمی کسب و کار اینترنتی kalaateh.com

بهترین وب سایت در حوزه بازار آنلاین واسط خرید و فروش از منظر داوران: باسلام، بازار خرید و فروش محصولات ایرانی basalam.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازار آنلاین واسط خرید و فروش از منظر داوران: باسلام، بازار خرید و فروش محصولات ایرانی basalam.com

بهترین وب سایت در حوزه بازار آنلاین واسط خرید و فروش از نظر مردم: باسلام، بازار خرید و فروش محصولات ایرانی basalam.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازار آنلاین واسط خرید و فروش از نظر مردم: باسلام، بازار خرید و فروش محصولات ایرانی basalam.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های استراتژی و نقش‌آفرینی از منظر داوران: یاران بهلول com.rafed.bohlool

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های استراتژی و نقش‌آفرینی از نظر مردم: Clash of Zombies کلش آف زامبی com.caesars.zclash

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های آموزشی و دانستنی ها از منظر داوران: بازی سماور com.plus9.samavar

بهترین وب سایت در حوزه بازی های آموزشی و دانستنی ها از نظر مردم: کلماتیک | Kalamatic بازی حدس کلمات kalamatic.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های آموزشی و دانستنی ها از نظر مردم: کلماتیک | Kalamatic بازی حدس کلمات kalamatic.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی‌ های رقابتی از منظر داوران: ادابازی | پانتومیم ada-bazi.ir

بهترین وب سایت در حوزه بازی‌ های رقابتی از نظر مردم: ادابازی | پانتومیم ada-bazi.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی‌ های رقابتی از نظر مردم: ادابازی | پانتومیم ada-bazi.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی‌ های عمومی از منظر داوران: اسم فامیل آنلاین mbm.esmfamilonline

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی‌ های عمومی از نظر مردم: اسم فامیل آنلاین mbm.esmfamilonline

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های مسابقه و سرعت از منظر داوران: شدو ریسر (آنلاین) com.noagames.shadowracer

بهترین اپلیکیشن در حوزه بازی های مسابقه و سرعت از نظر مردم: کلاچ ir.nomogame.clutchgame

بهترین وب سایت در حوزه بانک و بیمه از منظر داوران: پرتال بانک پاسارگاد bpi.ir

بهترین وب سایت در حوزه بانک و بیمه از نظر مردم: باشگاه مشتریان بانک ایران زمین club.izbank.ir

بهترین وب سایت در حوزه تامین کنندگان اینترنت و زیرساخت ها از منظر داوران: لینکپ linkap.net

بهترین وب سایت در حوزه تامین کنندگان اینترنت و زیرساخت ها از نظر مردم: شبکه ارتباطات لوناپارس lunapars.net

بهترین وب سایت در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از منظر داوران: یکتانت yektanet.com

بهترین وب سایت در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از نظر مردم: فالووریاب followeryab.com

بهترین وب سایت در حوزه حمل و نقل آنلاین (شهری و بین شهری) از منظر داوران: نقشه نشان (نسخه وب) maps.neshan.org

بهترین اپلیکیشن در حوزه حمل و نقل آنلاین (شهری و بین شهری) از منظر داوران: نقشه و مسیریاب نشان neshan.org

بهترین اپلیکیشن در حوزه حمل و نقل آنلاین (شهری و بین شهری) از نظر مردم: تاکسی ۳۶۰ (تاکسی آنلاین) ftc.com.findtaxisystem

بهترین وب سایت در حوزه خانواده و کودک از منظر داوران: نی نی بان niniban.com

بهترین وب سایت در حوزه خانواده و کودک از نظر مردم: اتل متل توتوله atalmataltootooleh.com

بهترین وب سایت در حوزه خبری ، نشریات و مجلات چاپی از منظر داوران: انتشارات مهرسا mehrsa.org

بهترین وب سایت در حوزه خبری ، نشریات و مجلات چاپی از نظر مردم: موسسه آموزشی مهروماه mehromah.ir

بهترین وب سایت در حوزه خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت (فین‌تک) از منظر داوران: ایرانیکارت iranicard.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت (فین‌تک) از منظر داوران: تومن tomanpay.net

بهترین اپلیکیشن در حوزه خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت (فین‌تک) از نظر مردم: سیگنال | بورس بانک صندوق سکه ir.part.signal

بهترین وب سایت در حوزه خدمات مربوط به کسب و کار ها از منظر داوران: رایچت raychat.io

بهترین اپلیکیشن در حوزه خدمات مربوط به کسب و کار ها از منظر داوران: نوبتی nobati.co

بهترین وب سایت در حوزه خدمات مربوط به کسب و کار ها از نظر مردم: شهر هوشمند پایدار paaydar.ir

بهترین وب سایت در حوزه خرید بلیط سینما و تاتر دیگر رویداد ها از منظر داوران: سینماتیکت cinematicket.org

بهترین وب سایت در حوزه خرید بلیط سینما و تاتر دیگر رویداد ها از نظر مردم: سینماتیکت cinematicket.org

بهترین وب سایت در حوزه خرید گروهی از منظر داوران: تخفیفان اولین و بزرگترین وب سایت خرید گروهی takhfifan.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه خرید گروهی از منظر داوران: نت‌برگ | اولین و بزرگ ترین سایت تخفیف و خرید گروهی در ایران netbarg.com

بهترین وب سایت در حوزه خودرو و خدمات مرتبط از منظر داوران: هاب کار hubcar.ir

بهترین وب سایت در حوزه خودرو و خدمات مرتبط از نظر مردم: هایپرتایر hypertire.com

بهترین وب سایت در حوزه دانشگاه ها و موسسات آموزشی از منظر داوران: مدرسه موسیقی رنگآهنگ rangahang.ir

بهترین وب سایت در حوزه دانشگاه ها و موسسات آموزشی از نظر مردم: سازمان بین المللی دانشگاهیان isic.ir

بهترین وب سایت در حوزه دین و معارف از منظر داوران: کتابخانه مجازی الفبا alefbalib.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه دین و معارف از منظر داوران: راهنمای زائر اربعین rahnamazaer.ir

بهترین وب سایت در حوزه دین و معارف از نظر مردم: پایگاه اطلاع رسانی استاد حسین انصاریان erfan.ir

بهترین وب سایت در حوزه رزرواسیون بلیط هتل و هواپیما از منظر داوران: علی بابا alibaba.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه رزرواسیون بلیط هتل و هواپیما از منظر داوران: علی بابا alibaba.ir

بهترین وب سایت در حوزه رزرواسیون بلیط هتل و هواپیما از نظر مردم: سپهر ۳۶۰ | بلیط چارتر هواپیما sepehr360.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه رزرواسیون بلیط هتل و هواپیما از نظر مردم: سپهر ۳۶۰ | بلیط چارتر هواپیما sepehr360.ir

بهترین وب سایت در حوزه زیرساخت ابری و هاستینگ از منظر داوران: ابر آروان arvancloud.com

بهترین وب سایت در حوزه زیرساخت ابری و هاستینگ از نظر مردم: ایران‌سرور iranserver.com

بهترین وب سایت در حوزه سازمان ها و موسسات دولتی از منظر داوران: سلول های بنیادی خون بند ناف رویان rsct.ir

بهترین وب سایت در حوزه سازمان های خیریه و فعالیت های اجتماعی از منظر داوران: خانه ای بی ebhome.ir

بهترین وب سایت در حوزه سازمان های خیریه و فعالیت های اجتماعی از نظر مردم: سایه sayeh.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه سازمان های خیریه و فعالیت های اجتماعی از نظر مردم: سایه sayeh.ir

بهترین وب سایت در حوزه سایت های خبری و خبرگزاری ها از منظر داوران: خودرو car.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه سایت های خبری و خبرگزاری ها از منظر داوران: مجله اینترنتی برترین ها bartarinha.ir

بهترین وب سایت در حوزه سایت های خبری و خبرگزاری ها از نظر مردم: خودرو car.ir

بهترین وب سایت در حوزه سایت های شهری و محله ای از منظر داوران: قشم گردی qeshmgardi.com

بهترین وب سایت در حوزه سایت های شهری و محله ای از نظر مردم: قم فود راهنمای رستوران ها، فست فودها، و کافی شاپ های قم qomfood.ir

بهترین وب سایت در حوزه سبک زندگی (lifestyle) از منظر داوران: چطور chetor.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه سبک زندگی (lifestyle) از منظر داوران: کاناپه kanape.ir

بهترین وب سایت در حوزه سبک زندگی (lifestyle) از نظر مردم: ایران کوک irancook.ir

بهترین وب سایت در حوزه سرویس های بلاگ ، شبکه اجتماعی و انجمن های آنلاین و پیام رسان ها از منظر داوران: ویرگول virgool.io

بهترین اپلیکیشن در حوزه سرویس های بلاگ ، شبکه اجتماعی و انجمن های آنلاین و پیام رسان ها از منظر داوران: بپرسیم beporsim.com

بهترین وب سایت در حوزه سرویس های بلاگ ، شبکه اجتماعی و انجمن های آنلاین و پیام رسان ها از نظر مردم: مارکوشیال marcocial.com

بهترین وب سایت در حوزه سرویس های خدمات شخصی و منزل از منظر داوران: آچاره achareh.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه سرویس های خدمات شخصی و منزل از منظر داوران: آچاره achareh.ir

بهترین وب سایت در حوزه سرویس های خدمات شخصی و منزل از نظر مردم: آچارباز a4baz.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه سرویس های خدمات شخصی و منزل از نظر مردم: آچارباز a4baz.com

بهترین وب سایت در حوزه سرویس های سایت ساز و اپلیکیشن ساز از منظر داوران: بیدُک ساخت آنلاین فروشگاه اینترنتی bdok.ir

بهترین وب سایت در حوزه سفارش آنلاین غذا و نوشیدنی از منظر داوران: چیلیوری | سفارش آنلاین غذا از بهترین رستوران ها chilivery.com

بهترین وب سایت در حوزه سفارش آنلاین غذا و نوشیدنی از نظر مردم: چیلیوری | سفارش آنلاین غذا از بهترین رستوران ها chilivery.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه سفارش آنلاین غذا و نوشیدنی از نظر مردم: چیلیوری | سفارش آنلاین غذا از بهترین رستوران ها chilivery.com

بهترین وب سایت در حوزه سلامت الکترونیک از منظر داوران: نوبت دات آی آر nobat.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه سلامت الکترونیک از منظر داوران: مانکن ir.zinoo.mankan

بهترین وب سایت در حوزه سلامت الکترونیک از نظر مردم: پذیرش۲۴ paziresh24.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه سلامت الکترونیک از نظر مردم: پذیرش۲۴ paziresh24.com

بهترین وب سایت در حوزه سلامت، بهداشت و زیبایی از منظر داوران: دکتر سلام hidoctor.ir

بهترین وب سایت در حوزه سلامت، بهداشت و زیبایی از نظر مردم: دکتر سلام hidoctor.ir

بهترین وب سایت در حوزه سینما و تئاتر و موسقی از منظر داوران: بییپ تونز beeptunes.com

بهترین وب سایت در حوزه سینما و تئاتر و موسقی از نظر مردم: خصوصی khosousi.com

بهترین وب سایت در حوزه شرکت ها و موسسات خصوصی (غیر از سهامی عام) از منظر داوران: وبسایت کاله kalleh.com

بهترین وب سایت در حوزه شرکت ها و موسسات خصوصی (غیر از سهامی عام) از نظر مردم: پارس آرای کوهستان parsaray.com

بهترین وب سایت در حوزه شرکت های طراحی سایت از منظر داوران: نوین novin.com

بهترین وب سایت در حوزه شرکت های طراحی سایت از نظر مردم: شرکت فراموج faramouj.ir

بهترین وب سایت در حوزه فروشگاه آنلاین خرید آنلاین از منظر داوران: فروشگاه اینترنتی اکالا okala.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه فروشگاه آنلاین خرید آنلاین از منظر داوران: ایمالز emalls.ir

بهترین وب سایت در حوزه فروشگاه آنلاین خرید آنلاین از نظر مردم: فروشگاه اینترنتی اکالا okala.com

بهترین وب سایت در حوزه فروشگاههای تخصصی از منظر داوران: کشمون keshmoon.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه فروشگاههای تخصصی از منظر داوران: طاقچه taaghche.com

بهترین وب سایت در حوزه فروشگاههای تخصصی از نظر مردم: تکنولایف technolife.ir

بهترین وب سایت در حوزه کامپیوتر و موبایل و تکنولوژی از منظر داوران: کدنویسی به زبان ساده youcode.ir

بهترین وب سایت در حوزه کامپیوتر و موبایل و تکنولوژی از نظر مردم: پی سی دانلود p30download.com

بهترین وب سایت در حوزه کتاب ،‌علم و دانش و مراجع علمی از منظر داوران: فست دیکشنری fastdic.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه کتاب ،‌علم و دانش و مراجع علمی از منظر داوران: فست دیکشنری fastdic.com

بهترین وب سایت در حوزه کتاب ،‌علم و دانش و مراجع علمی از نظر مردم: فست دیکشنری fastdic.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه کتاب ،‌علم و دانش و مراجع علمی از نظر مردم: فست دیکشنری fastdic.com

بهترین وب سایت در حوزه کسب و کار و مدیریت و تجارت و استارتاپ از منظر داوران: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز tgju.org

بهترین وب سایت در حوزه کسب و کار و مدیریت و تجارت و استارتاپ از نظر مردم: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز tgju.org

بهترین وب سایت در حوزه گردشگری و سفر از منظر داوران: همگردی | اولین و پر بازدیدترین شبکه گردشگری hamgardi.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه گردشگری و سفر از منظر داوران: همگردی | اولین و پر بازدیدترین شبکه گردشگری hamgardi.com

بهترین وب سایت در حوزه گردشگری و سفر از نظر مردم: ماجراجوهای ایرانی iranadventurers.com

بهترین وب سایت در حوزه مارکت فایل های دیجیتال از منظر داوران: فونت ایران (اولین فروشگاه فونت فارسی) fontiran.com

بهترین وب سایت در حوزه مارکت فایل های دیجیتال از نظر مردم: دیجی وردپرس digiwp.com

بهترین وب سایت در حوزه محیط زیست از منظر داوران: باغ شیشه ای glassy-garden.com

بهترین وب سایت در حوزه محیط زیست از نظر مردم: انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست eafworld.com

بهترین وب سایت در حوزه نیازمندی ها شهر و استان خاص از منظر داوران: کتابیشو ketabisho.ir

بهترین وب سایت در حوزه نیازمندی ها عمومی و تخصصی از منظر داوران: دانرو راهنمای شهر dunro.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه نیازمندی ها عمومی و تخصصی از منظر داوران: دانرو راهنمای شهر dunro.com

بهترین وب سایت در حوزه نیازمندی ها عمومی و تخصصی از نظر مردم: یونید uneed.ir

بهترین اپلیکیشن در حوزه نیازمندی ها عمومی و تخصصی از نظر مردم: یونید uneed.ir

بهترین وب سایت در حوزه نیازمندی ها مسکن و املاک از منظر داوران: کیلید kilid.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه نیازمندی ها مسکن و املاک از منظر داوران: کیلید kilid.com

بهترین وب سایت در حوزه نیازمندی ها مسکن و املاک از نظر مردم: ملک رادار melkradar.com

بهترین وب سایت در حوزه وب سایت افراد مشهور از منظر داوران: رضا صادقی rezasadeghi.com

بهترین وب سایت در حوزه وب سایت افراد مشهور از نظر مردم: رضا صادقی rezasadeghi.com

بهترین وب سایت در حوزه وب سایت های شخصی از منظر داوران: دکتر رعنا هاشمی hashemi.doctor

بهترین وب سایت در حوزه وب سایت های شخصی از نظر مردم: دکتر محمد جباری drjabbari.com

بهترین وب سایت در حوزه ورزش و تندرستی و تناسب اندام از منظر داوران: ورزش سه varzesh3.com

بهترین اپلیکیشن در حوزه ورزش و تندرستی و تناسب اندام از منظر داوران: طرفداری | خبرگزاری و شبکه اجتماعی ورزشی tarafdari.com

بهترین وب سایت در حوزه ورزش و تندرستی و تناسب اندام از نظر مردم: ورزش سه varzesh3.com

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰