به نقل از مجازیست : نشست خبری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در خانه فرهنگ دیهیم و با حضور بنیانگزاران و دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
شایان شلیله، همبنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران:
- جشنواره وب و موبایل ایران همواره سعی خواهد کرد از یک سو پل ارتباطی بین فعالان این حوزه با یکدیگر باشد تا با انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر شاهد رشد کارآفرینان جوان کشور باشیم و از سوی دیگر ارتباطی پایدار و مفید بین فعالان این حوزه با دولت و حاکمیت ایجاد کند.
- این جشنواره در نظر دارد تا با شفاف و سالم نگاه داشتن این فضا و نشان دادن منافع مشترک همه بازیگران این اکوسیستم در جهت توسعه آن گام بردارد.
- هدف جشنواره وب و موبایل ایران توسعه فضای کسب و کارهای آنلاین است. کمک کردن به استارتاپ های نوپا برای بیشتر شناخته شدن، و در کنار آن، کمک به استارتاپ هایی که چند سالی از عمرشان گذشته و نیاز به جلب اعتماد عمومی دارند و در نهایت معرفی و شناخت بیشتر مردم از ابزار های جدید وب و موبایل در راستای کمک به زندگی بهتر، سالم و مدرن.
- قطعی اینترنت در آبانماه روند اجرایی جشنواره را دستخوش تغییر کرد و عملا ۲۰ روز را برای ثبت سایتها و اپلیکیشنها تمدید کردیم و در زمانبندی سایر قسمتها نیز دچار تغییراتی شدیم.
- در ۱۲ سال گذشته تعداد ۲۱۵۱۳ وبسایت، ۷۴۱۲ اپلیکیشن موبایل و ۲۸۳۸ اثر در جشنواره شرکت کردهاند که از این تعداد آثار ۲۱۳۱ اثر توسط کمیته ثبت آثار تایید شدهاند.
- در سال جاری ۲۵۶۶ سایت ثبتنام کردهاند که ۱۹۰۲ سایت تایید شده و ۵۲۶ اپلیکیشن موبایل ثبتنام کردهاند که ۴۵۲ اپلیکیشن تایید شده و به جشنواره راه یافتند.
- تا امروز ۳۰۲،۳۸۵ رای ثبت شده است؛ در مرحله اول ۲۶۹۱ نفر با مجموع ۱۸۲،۲۰۹ رای، در رایگیری مردمی شرکتکردهاند.
- ۲۸ نفر عضو شورای داوری بودند و به طور متوسط ۲۱ داور در روز به داوری آثار پرداختند.
- در مرحله نهایی ۹۲،۱۸۱ رای داوری ثبت شده است که ۷۳،۴۷۹ رای به وب سایت ها و ۱۸،۷۰۲ رای به اپلیکیشن های موبایل بوده است.
- ۶۲۱ داور تا امروز در جشنواره وب و موبایل ایران مشارکت داشته اند؛ که برخی از این داوران به دلیل شرکت در فرایند داوری از شرکت در بخش رقابت جشنواره انصراف دادهاند.
- ۷۰ شرکت دانش بنیان در ۶ شاخه گروه های ویژه فناوری در جشنواره ثبت نام کردهاند.
- ۲۷ برند یا آژانس در رقابت بهترین کمپین تبلیغات دیجیتال سال ۹۸ شرکت کردند.
- در این دوره ۵۱ تندیس برای بهترین وب سایت ها، ۳۴ تندیس برای بهترین اپلیکینش های موبایل و ۱۸ تندیس مربوط به گروه های ویژه خواهد بود.
- فروشگاههای تخصصی با ۲۶۳ مورد، خدمات مربوط به کسب و کار ها با ۱۹۹مورد، فروشگاه آنلاین – خرید آنلاین با ۱۶۶مورد، شرکت ها و موسسات خصوصی (غیر از سهامی عام) با ۱۵۶، آموزش آنلاین با ۱۰۹ مورد و وب سایت های شخصی با ۱۰۷ مورد بیشترین حضور را در جشنواره وب و موبایل دوره دوازدهم داشته اند.
- نیازمندی ها – شهر و استان خاص، خرید بلیط سینما و تاتر دیگر رویداد ها، تامین کنندگان اینترنت و زیرساخت ها، شرکت های عضو سازمان بورس و فرابورس (سهامی عام)، بانک و بیمه و بازی آنلاین ایرانی (تحت وب) نیز کمترین مشارکت را داشتند.
- به دلیل مشارکت پایین مجبور به حذف گروه شرکت های عضو سازمان بورس و فرابورس (سهامی عام) شدیم.
- در اختتامیه ۳۲ غرفه برای استارتاپها و ۱۸ غرفه برای شرکتهای تجاری در نظر گرفته شدهاست.
رضا الفتنسب، دبیر اجرایی جشنواره:
- امسال در هفت شهر اصفهان، مشهد، رشت،قزوین، یزد، بابلسر و شیراز رویداد «هفت شهر» را با تاکید بر تمرکز زدایی از تهران برگزار کردیم.
- کمپین هفت شهر در راستای مسئولیت اجتماعی جشنواره با حضور در شهرها به برگزاری رویدادهای آموزشی و تقدیر از استارتآپهای بومی پرداخته است.
- بیش از ۲۰۰۰ نفر در این رویداد در شهرهای مختلف شرکت کردهاند. بیش از ۵۰ سخنران بومی و ۱۰ سخنران کلیدی از تهران به ارائه نقطه و نکات خود پرداختند و از ۲۰ استارتاپ استانی نیز تقدیر شد.
- در سال آینده نیز رویداد «هفتشهر» در تبریز، کرمان، اهواز، بندرعباس و سه شهر دیگر برگزار خواهد شد.
- در دوره یازدهم جشنواره وب و موبایل ایران با مشارکت فعالان اکوسیستم استارتاپی، مدرسهای را در شیرآباد در استان سیستان و بلوچستان تکمیل کردیم.
- ساخت یک مدرسه در روستای سرباز استان سیستان و بلوچستان در راستای مسئولیت اجتماعی جشنواره و تحت کمپین «بساز» در دستور کار قرار گرفته است.
میلاد احرامپوش، همبنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران:
- رویداد هفتشهر (حضور در هفت شهر کشور و بازدید و گفتوگو از استارتاپهای آنها) و بساز(ساخت مدرسه در مناطق محروم) در راستای تمرکززدایی از تهران هرساله در جشنواره وب و موبایل برگزار خواهد شد.
- در اختتامیه امسال سعی کردیم با توجه به مشغله مسئولان، از سخنرانان غیر دولتی استفاده کنیم و مسئولان، تنها میهمان و بازدیدکننده ویژه ما خواهند بود.
- در اختتامیه جشنواره دوازدهم کارگاهها را حذف کردیم و سخنرانان اصلی نیز، سخنرانان کمتر شناخته شده حوزه استارتاپ خواهند بود.
- چندسالی است که در برگزاری جشنواره وب و موبایل ایران به این نتیجه رسیده ایم که محتوا، کمتر مورد توجه سایتها و اپلیکیشنها بوده و بیشتر به رابط کاربری و فروش تمرکز دارند.به همین دلیل هم در بیانیه هیئت داوران و هم در مراحل مختلف سعی کردیم این خلاء را به گوش شرکتکنندگان در جشنواره برسانیم.
- در جشنوارههای بعدی، از شرکتکنندگان خواهیم خواست تا خلاقیت و نوآوری در محتوا را به صورت جدی دنبال کنند.
- امیدواریم از سال آینده بتوانیم تندیس ویژه محتوا را برای تشویق کاربران به خلاقیت و نوآوری در محتوا در نظر خواهیم گرفت.