داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

حذف داوران متخصص کیفیت داوری و حذف آثارشان حق یک تیم را ضایع می‌کند

شایان شلیله به نمایندگی از اعضای بدنه اصلی جشنواره؛ در خصوص انتقاداتی که این روزها به حضور اثرهای داوران و عدم حضور برخی از اپلیکیشن‌های موبایلی مطرح شده، پاسخ می‌دهد.

طی روزهای اخیر پس از معرفی کاندیداهای جشنواره وب و موبایل ایران؛ در کلیک با انتشار گزارشی در خصوص داوری جشنواره سعی کردیم سوالاتی مطرح کنیم و انتقاداتی را راهی جشنواره وب و موبایل ایران کردیم. شایان شلیله، بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران ضمن پاسخگویی به تمام انتقادات  در گفتگو با خبرنگار کلیک شفاف‌سازی‌های لازم را انجام داد که در ادامه می‌خوانیم.

شلیله صحبت‌هایش را با اشاره به روند انتخاب داوران شروع می‌کند و می‌گوید: «داورهای جشنواره وب و موبایل ایران از افرادی که در اکوسیستم ایران اکتیو هستند، انتخاب می‌شوند. افرادی که سابقه کار در شرکت‌های بزرگ و مطرح را دارند و بسیاری از آنها چندین سایت و اپلیکیشن موبایل دارند و به قول معروف فولاد آبدیده هستند.»

به اعتقاد بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران، زمانی که پای انتخاب داوران به میان می‌آیند؛ اعضای بدنه اصلی جشنواره باید سراغ افرادی بروند که تخصص مکفی دارند. با در نظر گرفتن این موضوع طبیعی است که ارتباطی میان اپ و سایت‌های ثبت‌نام شده با داوران وجود داشته باشد. شلیله در توضیح بیشتر این موضوع با طرح سوالی اضافه می‌کند: «واقعیت این است؛ اگر قرار بر این باشد که داوران سایت یا اپی از خود نداشته باشند؛ با کدام تجربه و تکیه بر کدام پشتوانه عملی می توانند بر کرسی قضاوت بنشینند؟ ما تقریبا حدود ۲۴ تا ۲۵ داور داریم که هر کدام  تنها یک حق رای دارند. در چنین شرایطی یک رای داور در این میان به اثر خودش، قطعا تاثیر زیادی در نتیجه رای گیری ندارد.»

 

شلیله می‌گوید: «بارها و بارها در سال‌های قبل شاهد این موضوع بوده‌ایم که سایت را اپلیکیشنی که اثر خود داور است در اینجا کاندید شده و داوران از ادامه حضور سایت یا اپ خود برای پیشگیری از شبهه انصراف داده‌اند. ولی خوب نباید این نکته را فاکتور بگیریم که زمانی تعداد زیادی از افراد متخصص در یک جا برای داوری جمع می‌شوند؛ بی شک یا خودشان کسب و کارهای بزرگ دارند یا در کسب و کارهای بزرگی مشغول کارند. از این رو در رابطه با حل بحران عدم حضور آثار داوران نمی‌توان کاری از پیش برد.»

شلیله با تکذیب سوالی با این عنوان که «برخی داوران عنوان می‌کنند داوران پس از ثبت نام در سایت تعیین می‌شوند و از این روی طبیعی است تعدادی از آثار نهایی جشنواره جزو آثار داوران باشد؛ چرا که داور در زمان ثبت نام سایت یا اپ خود در جریان اینکه داور خواهد شد، نیست» ادامه می دهد: «حدود سه سال است که شورای داوری جشنواره وب و موبایل ایران تشکیل شده است. تقریبا داوران نهایی ما مشخص هستند و در نهایت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها عوض می‌شوند. ولی رویکرد اصلی ما به عنوان جشنواره این است؛ زمانی که افراد شاخصی را انتخاب می‌کنیم طبیعی است شاهد آثارشان در بطن مسابقه نیر باشیم. حضور آثار داوران قطعا کیفیت جشنواره را بالا می‌برد. حذف داوران متخصص کیفیت داوری و حذف آثارشان حق یک تیم را ضایع می‌کند.»

 

بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران با این توضیح که انتخاب اصلی با مردم است، تاکید می‌کند: «دو سه هزار نفر به آثار رای می‌دهند. کاندیداهای ما همیشه فرق داشته اما در نهایت کار؛ برندگان نهایی تغییر چندانی نکرده‌اند چون واقعا مردم رای دهنده نهایی هستند. رای گیری ما تا ۲۳ بهمن ادامه دارد و به تمام کاندیدهای نهایی تمام افرادی که با سایت یا اپلیکیشن خود ثبت نام کرده بودند، می‌توانند رای دهند تا برنده نهایی را مشخص کنند.»

به باور بنیانگذار جشنواره وب و موبایل ایران کاندید شدن و دیده شدن یک گام جلوتر از برنده شدن نهایی و گرفتن تندیس است و حرف اصلی را در این میان می‌زند. شلیله می‌گوید: «این مورد خصوصا در رابطه با کسب و کارهای کوچک و نوپا بیشتر صدق می‌کند. چون فرصت دیده شدن و پروموت شدن را در اختیارشان قرار می‌دهد. ولی بالطبع نمی‌توان از این نکته چشم پوشی کرد که در رای گیری نهایی بیزینسی که یوزر بیشتری داشته و برندی نام آشنا دارد؛ زمانی که در مقابل ۲ هزار نفر قرار بگیرد؛ ۳۰۰ هزار رای را با خود همراه خواهد کرد و در نتیجه رسیدن به تندیس برایش راحت‌تر خواهد بود.»

او با ابراز رضایت از تسهیل فرآیند داوری امسال و برطرف شدن ضعف‌های فنی نسبت به سال‌های گذشته، به ضعف و کمبود سایت‌ و اپ‌های قوی اشاره و تصریح می‌کند: «از نگاه شرکت کنندگان با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. امسال سایت یا اپلیکیشنی که ترند باشد نه تنها در جشنواره شرکت نکرد که حتی در بازار هم نداشتیم. سال ۹۲ تا ۹۵ سال‌های خوبی بود و ما شاهد کلی استارتاپ خوب و ایده‌های خوب بودیم اما سال ۹۷ و ۹۸ این روند سیر نزولی داشته و همین نشان می‌دهد رکود جدی استارتاپی در کشورمان در حال حکم فرمایی است. دلیل عمده این شرایط شاید به وضعیتی بازمی‌گردد که کنترلش از عهده ما خارج بود و شاید به وضعیت کشور گره خورده بود. از طرفی با انتقاداتی که در رابطه با حضور آثار داوران در سال‌های پیش نیز شاهدش بودیم، تعداد زیادی از داوران قید حضور آثارشان را زدند و شاهد حضور سایت‌های مطرح و خوب برخی از داوران در روند جشنواره نبودیم.»

 

شلیله در پاسخ سوالی در خصوص اینکه آیا نبود آثار داوران باعث بهتر دیده شدن کسب و کارها جدیدتری نشد، تاکید می‌کند: «شاید از این زاویه بهتر باشد اما نبود بزرگترها هم مسایل دیگری همراه خود دارد. از لحاظ بیزینسی ما همیشه سعی می‌کنیم بالانسی میان بزرگ و کوچک اکوسیستم ایجاد کنیم و فضایی ایجاد کنیم که کوچکترها هم در کنار بزرگترها دیده شوند.»

او با ارایه مثالی در این زمینه ادامه می‌دهد: «مثل اضافه کردن گروه بهترین کسب و کار سال که تعریفش عبارت از این است که امسال یا سال گذشته بهترین کسب و کاری که مسیرش را استارت زده است، کدام بوده است؟»

منبع : رسانه کلیک

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰