داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

بیانیه انجمن فرهنگی ویرایش و درست نویسی درباره جایزه درست نویسی

زبان یکی از عناصر مهم فرهنگ در هر جامعه‌‌ای است و اهمیت دادن به جلوه‌های مختلف آن موجب حفظ و رشد نمودهای مختلف فرهنگ و سازه‌های مرتبط با آن می‌شود. کسب‌وکارهایی که به زبانْ اهمیت کافی می‌دهند از این مزیت نسبی بهره‌مند می‌شوند که می‌توانند با مخاطبانشان ارتباطی طبیعی و شفاف برقرار کنند و رسالت و خدمتشان را به‌روشنی به کاربران برسانند.

امسال دومین سالی است که «انجمن ویرایش و درست‌نویسی» و مؤسسۀ «ویراسـتاران»، در قالب یک هیئت داوری بیست‌نفره از متخصصان زبان و محتوا، وبگاه‌ها و برنامک‌های نامزد در دوازدهمین جشنوارۀ وب و موبایل ایران را بررسی می‌کنند و وبگاه‌ها و برنامک‌های برتر ازجهت «محتوای نوشتاری و زبان» را به مخاطبان اعلام و به آن‌ها «جایزۀ زبان فارسی» اعطا می‌کنند.

فرایند داوری این جایزه در سه مرحله انجام شده است: در مرحلۀ اول، بیست داور حدود ۳۰۰ وبگاه و برنامک را در دسته‌های موضوعی مشخص بررسی کردند و از هر دسته، یک وبگاه و یک برنامک و مجموعاً حدود ۶۵ نامزد را به مرحلۀ دوم داوری جایزۀ زبان فارسی فرستادند. در مرحلۀ دوم، ده داور نامزدها را مجدداً بررسی کردند و مجموعاً به ده وبگاه و برنامک مجوز رفتن به مرحلۀ سوم را دادند. در مرحلۀ سوم و نهایی داوری نیز دو وبگاه و یک برنامک برگزیده شدند که در ادامه معرفی می‌شوند.

معیارهای انتخاب نامزدهای برتر در این جایزه عبارت بوده‌اند از:

۱. رعایت اصول و قواعد صوری نگارش، ازجمله قواعد فاصله‌گذاری، نشانه‌گذاری، پاراگراف‌بندی و یکدستی نسبی در آن‌ها
۲. طبیعی بودن زبان محتوای نوشتاری و روان و شفاف بودن آن
۳. تناسب داشتن زبان نوشته‌ها با مخاطب نوعیِ کسب‌وکار
۴. تنوع و تناسب واژگان به کار رفته در نوشته‌ها
۵. خلاقانه بودن محتوای نوشتاری، اعم از مقالات، تیترها، نام صفحات، نوشته‌های روی دکمه‌ها و…
۶. انتخاب قلم مناسب و قالب‌بندی نوشتار به‌شکلی که راحت و بی‌ایراد بتوان نوشته‌ها را خواند.

هیئت داوران جایزۀ زبان فارسی، با در نظر گرفتن معیارهای بالا، در بین برنامه‌های تلفن همراه، به‌دلیل فعالیت در حوزۀ زبان و آموزش زبان فارسی به کودکان، برنامک «الفبازی» را به‌عنوان «برگزیدۀ بخش برنامک‌ها» معرفی می‌کند. همچنین، در بخش وبگاه‌ها، به‌دلیل به‌کارگیری زبان فاخر و نیز استفادۀ خلاقانه از زبان، وبگاه «جُنگ هنرِ مس» را «شایستۀ تقدیر» می‌داند و به‌دلیل رعایت نسبتاً دقیق قواعد نگارش و نیز به‌سبب به‌کارگیری زبان شفاف و پاکیزه، وبگاه «ابر آروان» را به‌عنوان «وبگاه برتر» این دوره از جشنواره معرفی می‌کند.
کارگروه داوری جایزۀ زبان فارسی در

دوازدهمین جشنوارۀ وب و موبایل ایران

اسفند ۱۳۹۸

داوران و اعضای انجمن که در این روند ما را یاری دادند:

دبیر انجمن، مهدی صالحی

جواد کاظمی دلوئی، اختر آقاجونی، ماریه بوباش، احمد تازه‌کار، افسانه دهکامه، محسن رحیمی، سید حمید حیدری ثانی، نازنین سرکارات‌پور، محمدرضا سعیدی، میلاد سیاح، مینا شمیرانی، فاطمه غلامی، سارا قدیمی، محمد قنبری، مریم محمدطاهری، اعظم مرادی، عارفه نژادبهرام، غزل رضایی

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰