داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران + بروزرسانی

به نقل از آی تی ایران :

اکوسیستم در حال کوچک شدن است

مصطفی امیری بنیانگذار موسسه زرین پال نشست تخصصی بررسی خسارت معنوی قطعی اینترنت در آبان ماه گفت: اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم ضررهای مالی شدید نه تنها من بلکه خیلی از دوستانمان در این مدت دیدند که مدتها طول خواهد کشید به حالت اول برگردیم و این به ضرر ما و بدنه اکوسیستم وارد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نباید به اینگونه باشد که هر کسی دوست دارد دکمه قطع اینترنت را بزند و بخواهد به این بدنه صدمه بزند اصلا کسی که پایش را روی سیم اینترنت می گذارد که بخواهد قطع کند ایا به فکر بقیه است؟ قطع به یقین اینگونه نیست. وقتی اینترنت قطع شد واقعا تصمیم داشتتم از ایران بروم ولی بازم منصرف شدم و ماندم ولی با این روال بدنه در حال تضعیف است.

مهمان بعدی این نشست عطا خلیلی بود که در خصوص مشکلات ناشی از قطع اینترنت در آبان ماه عنوان کرد: لطمه خیلی زیادی در کسب و کار خوردیم که خیلی‌ها پسرفت داشتند و حتی رشد نکردند حتی نیرو و ایده هایشان از بین رفت و اکوسیستم ما کوچک شد در حالی که خیلی زحمت کشیدم که به اینجا برسیم.

وی در ادامه این نشست گفت: شاید قطعی اینترنت به نفع خیلی ها شد همانطور به ضرر خیلی ها هم شد بازهم عنوان می کنم این اکوسیستم در حال کوچک شدن است.

در ادامه این نشست تخصصی مصطفی نقی پور یکی دیگر از فعالان عرصه وب و موبایل درباره قطعی اینترنت گفت: به صراحت می‌توانم بگویم آبروی من رفت. در جریان هستید برای کسی که بیشتر از دو دهه دراین عرصه فعالیت دارد و به این صراحت عنوان کند آبرویم سر قطعی اینترنت رفت، یعنی کار خیلی شدیدتر از این حرف‌ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه در فضایی حضور داریم که فقط بلد هستیم جنگ روانی ایجاد کنیم و تخصص ما در مدیریت بحران است که واقعا به ضرر این بدنه است و نمیدانم برخی از مسؤولان به دنبال چه هستند که ما یعنی این اکوسیستم را تحت فشار می‌گذارند.

مهمان بعدی این نشست که امیرحسین ناطقی بود، درباره اتفاقات آبان ماه گفت: همه از وضعیت به وجود آماده ناراحت بودند و شاید برخی از اپلیکیشن‌ها در آن بازه زمانی تا حدودی پیشرفت داشت و اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم در این بازه زمانی اپلیکیشن من ۲ بربر رشد کرد ولی باز به نقطه اول برگشتیم و متاسفانه تعریف درستی در ایران برای این صنعت اصلا وجود ندارد .

دولت وعده می‌دهد و مجلس جلسه می‌گذارد

اختتامیه جشنواره وب و موبایل

همچنین در خلال این رویداد رضا الفت نسب دبیر جشنواره وب و موبایل با اشاره به وضعیت کسب و کارهای آنلاین گفت: «کسب و کارهای آنلاین سال بسیاری سختی را پشت سر گذاشتند. سالی توام با مشکلات و سردرگمی‌های فراوان. از قطعی اینترنت گرفته تا متهم شدن کسب و کارهای پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی و غیره.»

الفت نسب در ادامه افزود: «انگار قرار است هر اتفاق ناگواری در این مملکت بیفتد یک سرش ما باشیم. قیمت مسکن بالا می‌رود ما مقصریم؟ قیمت خودرو همین طور؟ فروش کالای قاچاق هم؟ خرید با کارت سرقتی سارقان را هم ما باید جواب دهیم! واقعا دیواری کوتاهتر از کسب و کارهای مجازی در اقتصاد وجود دارد؟ بازاری با هیاهوی زیاد و قد قواره‌ای کوچک. اینها دیگر از درد دل گذشته و کم کم در حال ابزار شدن برای یاس و نا امیدی است.»

وی همچنین در انتقاد از رویکرد و تصمیمات دولت در خصوص کسب و کارهای آنلاین گفت: «دولت وعده می‌دهد، مجلس جلسه می‌گذارد، شورای مجازی، مرکز توسعه تجارت و چه و چه تلاش میکنند اما چرا خروجی درستی حاصل نمی‌شود؟ بیش از ۱۶ نهاد به صورت مستقیم برای کسب وکارهای آنلاین تعیین تکلیف می‌کنند اما زمان بروز مشکلات صدایی از کسی در نمی‌آِید!»

الفت نسب اضافه کرد: «هر روز یک طرح یک حرف یک شیوه یک دستورالعمل را شاهد هستیم و اصلا امسال برای همین، هیچ مقام دولتی را برای سخنرانی دعوت نکردیم. البته ما به شخصیت فردی تمام مسئولین احترام کامل قائلیم و نقد ما صرفا نقد مطالبه گرایانه از مسئولین است. تا کی استارتاپ شهرستانی ما باید چشمش به حمایت فلان مسئول باشد؟»

دبیر جشنواره وب و موبایل در خصوص اهداف سلسله رویدادهای هفت شهر افزود: «امسال در رویداد هفت شهر سعی کردیم اندکی امید به اکوسیستم خارج از تهران منتقل کنیم. اقدامی اندک ولی تاثیر گذار که با همکاری و همراهی تعداد زیادی از همکارانمان در تهران و شهرستان‌ها و همچنین مدیران کسب و کارهای بزرگ ایجاد شد.»

از منتقدین تشکر می‌کنم

شایان شلیله اختتامیه جشنواره وب و موبایل ۹۸

شایان شلیله هم بنیان گذار جشنواره وب و موبایل نیز در جریان این رویداد ابتدا سعی کرد به انتقادات اخیر در خصوص روند داوری جشنواره بپرداز.

وی در اینباره گفت: «سال ۹۰ نزدیک به ۳۸ داور داشتیم که برای انتخاب سایت‌ها کمک می‌کردند. سال‌های بعد تعداد داوران بیشتر شد. سال ۹۱ بود که وسایتی را برای ثبت کردن آثار راه انداختیم. در ادامه تصمیم گرفتیم سایتی را برای رای دادن به آثار جشنواره راه بیاندازیم. بعد از مدتی دیدم که برخی از این سایت‌ها فیلتر یا قالب‌های کپی هستند. از طرفی امتیاز دادن به سایت‌ها توسط چند نفر کار سختی بود به هین دلیل تصمیم گرفتیم شورای داوری متشکل از افراد متخصص طراحی و برنامه نویسی سایت تشکیل دهیم.»

هم بنیانگذار جشنواره وب و موبایل در ادامه افزود: «نتایج خوب بود چراکه آثار دیگر توسط چند نفر محدود انتخاب نمیشد و حالا چند سال است که با استفاده از شورا سایت‌ها را انتخاب می‌کنیم.»

شلیله اذعان کرد که از تمامی نقدهایی که از جشنواره شده استقبال کرده و حتی از  منتقدین تشکر هم می‌کند.

از انتقادات درس گرفتیم

برگزیدگان جشنواره وب و موبایل

میلاد احرام پوش بنیانگذار جشنواره وب و موبایل عصر امروز در مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به روند این جشنواره اظهار کرد: تمامی این سال‌ها در حال تغییر بودیم و خواستیم همیشه خوب باشیم و همین خوب شدن با واسطه پویا شدن و انتقادات بود که از هیمن انتقادات درس گرفتیم که توانستیم به اینجا برسیم ولی باز هم جای کار دارد که از شما دوستان می‌خواهم پیشنهادی دارید مطرح کنید.

وی ادامه داد: همیشه خواهش می کنم اگر انتقاد دارید در قالب احترام عنوان کنید و همین انتقاد باعث رشد و پیشرفت ما می‌شود.

احرام پوش افزود: این جشنواره متعلق به شما است و همین منتقدان هستند که جشنواره را زنده نگه می‌دارند و خوشحالم که هر ساله از این انتقادات درس می‌گیریم و رشد می‌کنیم .

بنیانگذار جشنواره وب و موبایل تصریح کرد: شعار ما این است که ایران فقط تهران نیست بنابراین سال گذشته سعی کردیم به هفت شهر از جمله شیراز، اصفهان،مشهد، رشت، قزوین، بابل و یزد سفرکنیم و با خیلی از علاقمندانی که دوست دارند در استاراپ فعالیت کنند جلسه داشته باشیم که امروز شاهد مهمانانی هستیم که از نقاط دور به این جشنوراه آمده‌اند و امیدواریم هرساله پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

ضمنا در حاشیه جشنواره یک نمایشگاه با حضور استارتاپ های داخلی در حال برگزاری است.

این مطلب بروزرسانی می شود

مبنع : آی تی ایران

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰