داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

برگزیدگان جشنواره وب و موبایل ایران تجلیل شدند

به نقل از عصر آی.سی.تی : رضا الفت نسب رئیس اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی در مراسم اختتامیه این جشنواره یکساله اظهار کرد: اختتامیه دوازدهمین مراسم جشنواره وب و موبایل ایران در حالی آغاز می‌شود که کسب‌و‌کار‌های آنلاین سال بسیاری سختی را پشت سر‌گذاشتند. از مشکلات و سردرگمی‌های فراوان در قطعی اینترنت تا متهم شدن کسب و کار‌های پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی و …

الفت نسب افزود: زندگی در ایران توام بوده با انتظار برای هر لحظه یک اتفاق غیرمنتظره اما؛ شرایط تا کجا قرار است اینطور پیش رود و تا کجا قرار است در سردرگمی و استرس قطعی اینترنت و ده‌ها مسئله دیگر فضای کسب‌وکار اینترنتی کشور به حیات خود ادامه دهد.

او ادامه داد: واقعا دیواری کوتاه‌تر از کسب‌و‌کار‌های مجازی در اقتصاد وجود دارد، بازاری با هیاهوی زیاد و قد قواره‌ای کوچک. دیگر کار از درد دل گذشته و کم کم در حال ابزار شدن برای یاس و ناامیدی است.

الفت نسب به وعده‌های دولت اشاره داشت و گفت: دولت وعده می‌دهد، مجلس جلسه می‌گذارد، شورای مجازی، مرکز توسعه تجارت و چه و چه تلاش میکنند، اما چرا خروجی درستی حاصل نمی‌شود؟

او خاطر نشان کرد:بیش از ۱۶ نهاد به صورت مستقیم برای کسب وکار‌های آنلاین تعیین تکلیف می‌کنند، اما زمان بروز مشکلات صدایی از کسی در نمی‌آِید.

رئیس اتحادیه کسب و کار‌های مجازی از طرح‌های هر روزه دولت و یک حرف یک شیوه یک دستورالعمل سخن گفت و افزود: امسال هیچ مقام دولتی را برای سخنرانی دعوت نکردیم. تا کی بشنویم و دل خوش کنیم به قول ها و شعارها.

او با اشاره به لزوم حمایت متقابل اعضای اکوسیستم افزود: جشنواره سعی کرده است اندک سرمایه و دلخوشی برای استارتاپ‌ها به وجود آورد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که در شرایط فعلی خودمان باید به فکر خودمان باشیم.

الفت‌نسب با اشاره به رویداد هفت شهر افزود: در این رویداد سعی کردیم اندکی امید به اکوسیستم خارج از تهران منتقل کنیم. اقدامی اندک، ولی تاثیر گذار که با همکاری و همراهی تعداد زیادی از همکارانمان در تهران و شهرستان‌ها و همچنین مدیران کسب و کار‌های بزرگ ایجاد شد.

«شایان شلیله» هم بنیان گذار جشنواره وب و موبایل نیز با تاکید براینکه داوری جشنواره به صورت شورایی انجام شد، بیان کرد: سال ۹۰ نزدیک به ۳۸ داور داشتیم که برای انتخاب سایت‌ها کمک می‌کردند. سال‌های بعد تعداد داوران بیشتر شد. سال ۹۱ بود که وبسایتی را برای ثبت کردن آثار راه انداختیم. در ادامه تصمیم گرفتیم سایتی را برای رای دادن به آثار جشنواره راه بیاندازیم. بعد از مدتی دیدم که برخی از این سایت‌ها فیلتر یا قالب‌های کپی هستند. از طرفی امتیاز دادن به سایت‌ها توسط چند نفر کار سختی بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم شورای داوری متشکل از افراد متخصص طراحی و برنامه نویسی سایت تشکیل دهیم.

میلاد احرام‌پوش، بنیانگذار جشنواره وب و موبایل نیز با اعلام اینکه شعار آنها این است که ایران فقط تهران نیست عنوان کرد: سال گذشته سعی کردیم به هفت شهر از جمله شیراز، اصفهان، مشهد، رشت، قزوین، بابل و یزد سفر کنیم و با خیلی از علاقمندانی که دوست دارند در استارتاپ‌ها فعالیت کنند جلسه داشته باشیم که امروز شاهد مهمانانی هستیم که از نقاط دور به این جشنواره آمده‌اند و امیدواریم هر ساله پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

بانکها، هدف پیکان فین تک ها

رضا قربانی بنیانگذار فین تک در دومین روز اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران ضمن اشاره به استفاده از تکنولوژی فین تک بیان کرد: در صنعت اقتصادی سه اصل است که باید با آن توجه ویژه و نگاه علمی داشته باشیم از جمله، سرمایه که نگه داری شده و اضافه کردن آن می‌توان گفت واقعا سخت است. گام دوم، بهروری است که چطور در کار و سرمایه ای که داریم بهتر کار و عمل کنیم .گام سوم، نوآوری است که خیلی ساده باید به آن نگاه کرد که می‌توان گفت خلق پیشنهادی جدید و عملی است .

بنیانگذار فین تک ادامه داد: فین تک کاربر نوآورانه فناوری خدمات مالی است و خدمات فناوری در عرصه مالی را تاحدوی پوشش قرار می‌دهد از جمله بانک، بورس و بیمه است که می‌توان گفت مهمترین‌های اقتصاد بشمار می‌آید.

قربانی اظهار کرد: در ایران بیشتر خدمات مالی پیکان فلش به سمت بانک است یعنی فکر می‌کنند مالی و پول فقط در بانک است ولی با توجه به تورمی که در این چندسال بیشتر شده است تا حدودی بازار بورس را تکان داده ولی باز مردم پیکان فلش خود را به سمت بانک‌ها می‌برند .

او تصریح کرد: بیمه، که فقط تعریفی از این صنعت داریم این است برای سابقه کاری از آن استفاده شود که تعریف غلطی در اقتصاد ما دارد. ولی در آمریکا یکی از صنعت‌های اصلی در اقتصاد را بیمه گذاشتند ولی در ایران به این شکل نیست. متاسفانه در ایران کل پول در بیمه مساوی با سود یک بانک خیلی کوچک است.

بنیانگذار فین تک با اشاره به رویکرد کاری بانک‌ها گفت: بانکی‌ها فکر می‌کنند کار خیلی سختی دارند انجام می‌دهند سپرده می‌گیرند از همین سپرده‌ها تسهیلات می‌دهند و بعد آن را تسویه می‌کنند. کل کار بانک‌ها به این شکل است. قرار بود در صنعت کسب و کار از دوستان کسب و کار سپرده بگیرند که این سپرده ها را اخذ کردند و قرار بود در قبال این سپرده تسهیلات بدهند که تسهیلات نداده‌اند و این ضعف اصلی بشمار می‌رود.

نگاهی به تبلیغات دیجیتال

مرتضی علوی نیک بنیانگذار لیمیت لس نیز  در این مراسم بهینه خرج کردن را یکی از مهمترین موضوعات در تبلیغات دیجیتال عنوان کرد و گفت: استارتاپ های زیادی دیدم که حجم زیادی پول در اختیار داشتند ولی نتوانستند آن را مدیریت کنند. بهینه خرج کردن یعنی در هزینه کردن با کسی شوخی نداشته باشید. نباید به راحتی پول را برای تبلیغات دیجیتال هزینه کنید.

او با اشاره به اینکه تبلیغات بنری یکی از روش های تبلیغات است، ابراز کرد: باید در ابتدا بدانید تبلیغات بنری به فروش مستقیم تبدیل نمی شود مگر اینکه در این فضا خوب کار کنید.

علوی نیک در بیان چگونگی تبلیغات موثرعنوان کرد: باید لیست بهترین وب‌سایت هایی که به درد کسب و کار شما می خورند را انتخاب کنید و به صورت مستقیم با آنها وارد مذاکره شوید. پس از انتخاب سایت ها یک اکسل بسازید و آدرس سایت، الکسای ایران، ترافیک ماهانه و قیمت هر بنر را در آن بنویسید و با سایت هایی که بهترین شرایط را برای کار شما دارند مذاکره کنید. قیمت سایت ها مانند قیمت بیلبورد است و باید تخفیف بگیرد. کمپین های دیجیتال مانند بورس هستند و باید دائماً آن را کنترل کنید.

بررسی خسارت معنوی قطعی اینترنت

مصطفی امیری بنیانگذار زرین پال در نشست تخصصی بررسی خسارت معنوی قطعی اینترنت در آبان ماه گفت: ضررهای مالی شدید به کسب و کارهای اینترنتی وارد شد که مدتها طول می کشد تا جبران شود و اکوسیستم استارتاپی متضرر شد.

مصطفی نقی پور از فعالان عرصه وب و موبایل نیز در این پنل درباره مطرح کرد: بیشتر از دو دهه دراین عرصه فعالیت داریم و به این صراحت می گویم آبروی کسب و کارهای اینترنتی در ماجرای قطعی اینترنت رفت و کار خیلی شدیدتر از این حرف‌ها است. در فضایی حضور داریم که جنگ روانی وجود داشته و این ضعف در مدیریت بحران اکوسیستم را تحت فشار قرار داد.

امیرحسین ناطقی بود، در ادامه درباره وضعیت اپلیکیشن های فارسی عنوان کرد: شاید برخی از اپلیکیشن‌ها در آن بازه زمانی تا حدودی پیشرفت داشت و اگر بخواهم صادقانه عنوان کنم در این بازه زمانی اپلیکیشن من ۲ برابر رشد کرد ولی باز به نقطه اول برگشتیم و متاسفانه تعریف درستی در ایران برای این صنعت اصلا وجود ندارد

معرفی برگزیدگان

در گروه انقلاب اسلامی انتشارات سوره مهر، در گروه ویژه واقعیت افزوده  پیشتازان شبیه ساز اوستا و در گروه ویژه هوش مصنوعی، پردازش هوشمند ترگمان برگزیده شدند.

رابران اینترنت اشیا، برگزیده بخش اینترنت اشیا و در بخش دین و معارف ،  کتابخانه مرکزی الفبا و اپلیکیشن راهنای زایر ارعین تجلیل شدند.

وبسایت یوکد در بخش کامپیوتر و موبایل و تکنولوژی برگزیده شد و در بخش خدمات شخصی و منزل،  آچاره برتر شد و برنده مردمی نیز آچارباز بودند.

در بخش زیرساخت ابری و هاستینگ، وبسایت  ابر آروان برگزیده  شده و برنده مردمی نیز ایران سرور بودند.

وبسایت رایچت، اپلیکیشن نوبتی و شهر هوشمند پایدار، برنده مردمی بخش خدمات مربوط به کسب و کارها شدند.

در بخش حمل و نقل آنلاین، اپلییکشن نشان برگزیده شده و جایزه مردمی به تاکسی ۳۶۰ رسید.

وبسایت: car.ir و اپلیکیشن: مجله اینترنتی برترین ها در بخش وبسایت و اپلیکیشن خبری و خبرگزاری منتخب شدند.

در بخش سبک زندگی، اپلیکیشن کاناپه اپلیکیشن برگزیده و وبسایت چطور، وبسایت برگزیده شدند.

وبسایت باغ شیشه ای رتبه برتر بخش محیط زیست و برنده مردمی نیز انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست بود.

در بخش کسب و کار و مدیریت تجارت، شبکه اطلاع رسانی طلا و سکه و ارز برگزیده شده و برنده مردمی نیز شبکه اطلاع رسانی طلا و سکه و ارز بود.

ورزش ۳ وبسایت و طرفداری، اپلیکیشن برگزیده بخش ورزش و تندرستی بودند.

در بخش کتاب و علم و دانش، فست دیکشنری و  فست دیکشنری برگزیده شدند.

در بخش گردشگری و سفر نیز همگردی برتر شده و جایزه برنده مردمی به ماجراجوهای ایرانی رسید.

وبسایت نی نی بان برگزیده:  بخش وبسایت‌های خانواده و کودک و برنده مردمی نیز اتل متل توتوله بود.

در بخش خیریه و خدمات اجتماعی نیز وبسایت خانه‌ای بی برگزیده شده و برنده مردمی نیز وبسایت و اپلیکیشن سایه بود.

بهترین وب‌سایت در حوزه سلامت، بهداشت و زیبایی دکتر سلام؛ بهترین اپلیکیشن پیشرونده سال ۹۸: بانک سامان؛ بهترین اپلیکیشن نوآور سال ۹۸: آپ؛ بهترین وب‌سایت در حوزه شهری و محله ای از نظر هیات داوران: قشم گردی؛ بهترین وب‌سایت در حوزه شهری و محله ای از نظر مردم: قم فود بودند.

همچنین بهترین کتاب در حوزه کارآفرینی: آریانا قلم؛ بهترین وب‌سایت از نظر محتوایی: آی سمینار؛ برترین وب‌سایت شخصی از نظر هیات داوران: دکتر رعنا هاشمی؛ بهترین وب‌سایت شخصی از نظر مردم: دکتر محمد جباری؛ بهترین وب‌سایت در موضوع افراد مشهور از نظر هیات داوران و مردم: رضا صادقی؛ بهترین وب‌سایت و اپلیکیشن در حوزه کسب و کار از نظر هیات داوران و مردم: با سلام برگزیده شدند.

وب‌سایت در حوزه تامین کنندگان اینترنت و زیر ساخت از نظر هیات داوران: لینکپ؛ بهترین وب‌سایت در حوزه تامین کنندگان اینترنت و زیر ساخت از نظر مردم: شبکه ارتباطات لوناپارس؛ بهترین وب‌سایت در حوزه شرکت ها و موسسات خصوصی از نظر هیات داوران: کاله؛ بهترین وب‌سایت در حوزه شرکت ها و موسسات خصوصی از نظر مردم: پارس آرای کوهستان؛ بهترین وب‌سایت در حوزه شرکت های طراحی سایت از نظر هیات داوران: وب‌سایت نوین برتر شدند.

وب‌سایت در حوزه شرکت های طراحی سایت از نظر مردم: فرا موج؛ بهترین وب‌سایت در حوزه آموزش آنلاین از نظر هیات داوران: فرانش؛ بهترین وب‌سایت در حوزه آموزش آنلاین از نظر مردم: وب‌سایت آگاهی کسب و کار اینترنتی؛ بهترین اپلیکیشن در حوزه آموزش آنلاین: قبولی؛ بهترین اپلیکیشن در بلاگ، شبکه اجتماعی و پیام رسان ها: بپرسیم و بهترین وب‌سایت در بلاگ، شبکه اجتماعی و پیام رسان ها: ویرگول مورد تقدیر قرار گرفتند.

مبنع عصر آی.سی.تی

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰