داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

انجام سرمایه‌گذاری، تسهیلات خرید و ارائه درگاه پرداخت اعتباری در پلتفرم والتا

در شرایط اقتصادی فعلی کشور، بسیاری به حمایت‌هایی از جنس افزایش قدرت خرید و افزایش کیفیت زندگی نیاز دارند. باتوجه به کاهش ارزش ریال، همه مردم از یک سمت به دنبال حفظ ارزش پولشان هستند و به همین خاطر هم بخش زیادی از آنها به سمت بازار سرمایه هجوم بردند و از طرف دیگر همین کاهش ارزش ریال باعث شد تقاضا برای خرید اقساطی افزایش چشم‌گیری پیدا کند. اگر قبلا مردم برای خرید کالاهایی مانند خودرو و مسکن به دنبال دریافت تسهیلات بودند، اکنون برای خرید لوازم خانگی و گوشی موبایل و حتی نیازهای ضروری خود هم به دنبال دریافت تسهیلات خرید کالا هستند.

بانک‌ها شاید مانند قبل برای مردم جذابیت زیادی نداشته باشند و لیزینگ‌ها هم قدرت پذیرش ریسک پرداخت تسهیلات خرد را ندارند؛ زیرا ضمانتی که بابت ارائه تسهیلات دریافت می‌کنند، چک و سفته است که برای خرید کالاهای خرد قابلیت نقدشوندگی مناسبی ندارد. جمیع این مشکلات باعث شد تا پلتفرم والتا طراحی شود.

دریافت اعتبار خرید، سرمایه‌گذاری و ابزار پرداخت آنلاین سه نیاز مهم کاربران و به‌طبع سه کارکرد مهم بانک‌ها است که همگی در والتا تجمیع شده است. به عبارت دیگر والتا پلتفرم و مجموعه‌ای از سه کارکرد سرمایه‌گذاری، تسهیلات خرید کالا و درگاه پرداخت اعتباری را ، به‌صورت همزمان، برای کاربران فراهم می‌کند.

پلتفرم تسهیلات خرید یا کیف اعتباری والتا ، تامین‌کننده مالی، که می‌تواند لیزینگ و بانک باشد و همینطور فروشگاههای اینترنتی تامین‌کننده‌ کالا و متقاضیان خرید اقساطی را در یک پلتفرم در کنار همدیگر قرار می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، والتا کمک می‌کند تا کاربر بتواند به صورت غیرحضوری و با تامین‌کنندگی لیزینگ، از فروشگاه‌های اینترنتی خرید اقساطی انجام دهد.

کل فرایند احراز هویت و تشکیل پرونده جهت دریافت تسهیلات نیز آنلاین است. تمام مراحل، مطابق قوانین حاکم بر لیزینگ‌ها و بانک اتفاق می‌افتد و سعی شده است تا تمام شرایط مستند در چارچوب تسهیلات‌یاری ، که به‌تازگی به بانک مرکزی پیشنهاد و در حال بررسی است، رعایت ‌شود.

دریافت اعتبار از طریق والتا

برای دریافت اعتبار خرید اقساطی کالا ، قدم اول ثبت‌نام در والتا است. بعد از ثبت‌نام، کاربر احراز هویت و اعتبارسنجی می‌شود و به‌صورت غیرحضوری تشکیل پرونده می‌دهد. سپس می‌تواند طرح‌های چند لیزینگ مختلف در والتا را مشاهده کند و هرکدام را که بخواهد، انتخاب کند. در حال حاضر پلتفرم والتا با دو لیزینگ همکاری دارد، اما در والتا هیچ محدودیتی در تعداد بانک یا لیزینگ وجود ندارد و تعداد تامین‌کنندگان مالی در این پلتفرم به سرعت در حال افزایش است. در مرحله بعدی درخواست کاربر توسط لیزینگ مورد نظر بررسی و تایید می‌شود. در این فرایند، لیزینگ هم برای انجام احراز هویت از سیستم اعتبارسنجی و احراز هویت والتا استفاده می‌کند.

ما با زیرساختی که در اختیار داریم امکان انطباق کد ملی و شماره تلفن و حتی گزارش تسهیلات معوق و چک برگشتی افراد را برای لیزینگ‌ها فراهم کرده‌ایم و در مجموع احراز هویت خوبی برای شناسایی کاربر انجام می‌شود.

دریافت تسهیلات با کیف پول سرمایه‌گذاری والتا

ضمانت موردنیاز برای دریافت تسهیلات خرید، به دو شیوه انجام میگردد، مدل مرسوم در بازار و مدل اختصاصی والتا. مدل مرسوم اول، همان چک و سفته‌ است. کاربرانی که اعتبار لازم را دارند، می‌تواند  چک۱۲۰ درصدی از مبلغ تسهیلاتشان را جهت ضمانت ارائه کنند. اما مدل دوم، که تمایز مهم والتا هم محسوب می‌شود، ضمانت قرار دادن کیف پول سرمایه‌گذاری والتاجهت دریافت تسهیلات است.

هدف اصلی کیف پول سرمایه گذاری والتا این است که کاربر بتواند به سادگی شارژ کردن یک کیف پول، در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری خرد انجام دهد. درست مانند شارژ کردن کیف پول‌های مرسوم، کاربر می‌تواند به‌صورت روزانه با یک سری مبالغ خرد کیف پولش را شارژ کند. این مبالغ شارژ شده تجمیع و به واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در بورس تبدیل می‌شود.

سه مدل کیف سرمایه گذاری وجود دارد ، کیف کم ریسک، کیف پرریسک و کیف با ریسک متوسط که معادل صندوق‌های درآمد ثابت، مختلط و در سهام است. اما کاربر هیچ کدام از این‌ها را نمی‌بیند و فقط یک کیف پول سرمایه‌گذاری می‌بیند که با شارژ کردن آن، یک بازده ماهانه دریافت می‌کند.

اما تنها حسن این کیف پول‌ها، سرمایه‌گذاری آسان و راحت در بازار بورس نیست

تصور کنید ۲۰ میلیون تومان پول دارید و می‌خواهید یک گوشی موبایل بخرید. یک راه حل این است که شما ۲۰ میلیون تومان پولتان را بدهید و موبایل بخرید که در این صورت همه پولتان بابت موبایل رفته است. راه حل دیگر این است که ابتدا ۲۰ میلیون تومان پول خود را در کیف سرمایه‌گذاری والتا شارژ کنید. با این کار شما می‌توانید ماهیانه یک بازده مثلا ۲ درصدی دریافت کنید. سپس می‌توانید همان پولی که در صندوق دارید را وثیقه قرار دهید برای گرفتن اعتبار از  پلتفرم تسهیلات والتا ، آنهم بدون اینکه نیازی به دادن چک یا وثیقه دیگری باشد. به عبارتی شما متناسب با موجودی خود از یک لیزینگ اعتبار دریافت می‌کنید و می‌توانید با آن اعتبار کالای اقساطی مورد نیاز خود را خریداری کنید. در نتیجه از یک طرف به لیزینگ یک سود ماهیانه تقریبا ۲ درصدی پرداخت و از طرف دیگر ۲ درصد سود دریافت می‌کنید : درست مانند اینکه تسهیلاتی با سود صفر یا منفی دریافت کرده باشید.

از برنامه‌های آتی والتا این است که کاربر بتواند صندوق‌هایی بورسی که دارد را به‌عنوان ضمانت برای دریافت تسهیلات قرار دهد. به این ترتیب اگر فردی صندوق سرمایه‌گذاری خارج از والتا داشته باشد، می‌تواند‌ آن صندوق را به عنوان ضمانت نزد کارگزاری که با والتا همکاری دارد، قرار بدهد و به اندازه دو سوم موجودی که در صندوق دارد، تسهیلات دریافت کند. این امکان بزودی برای دارندگان صندوق‌های کارگزاری تامین سرمایه نوین فراهم خواهد شد.

راه‌اندازی اولین درگاه پرداخت اعتباری ایران

درگاه پرداخت اعتباری، ابزار جذاب والتا است. فرایند آنلاین کردن خرید اقساطی امکان پذیر نیست مگر اینکه یک درگاه پرداخت اعتباری یا CPG وجود داشته باشد. درگاه پرداخت اعتباری مانند درگاه پرداخت معمولی است با این تفاوت که شما به جای کارت، با اعتباری که از تامین‌کننده مالی دارید، خریدهایتان را انجام می‌دهید؛ بدون اینکه پیچیدگی‌های مربوط به خرید با کارت را هم داشته باشید.

درگاه پرداخت اعتباری والتا ابزاری است که به لیزینگ‌ها امکان ارائه تسهیلات در فضای مجازی را می‌دهد. وقتی که فروشگاه درگاه والتا را نصب و فعال می‌کند، گزینه‌ای جدید به عنوان «درگاه پرداخت اعتباری والتا»، در کنار سایر روش‌های پرداخت مشاهده می‌کند. زمانی که کاربر در سایت فروشگاهی که درگاه اعتباری والتا را دارد، گزینه خرید اقساطی را انتخاب می‌کند، فروشنده اطلاعات کاربر را همزمان با خرید و به کمک وب سرویس برای ما ارسال می‌کند. سپس کیف پول‌ها و اعتباری که دارد را به او نشان می‌دهیم و کاربر می‌تواند کیف اعتباری فعال موردنظرش را انتخاب و خرید خود را نهایی کند.

جذابیت‌های والتا برای پذیرندگان

به دلیل افزایش قیمت‎ها، فروش بسیاری از فروشگاه‌ها کمتر و تقاضا برای خرید اقساطی بیشتر شده است. فروشگاه‌ها تعداد زیادی متقاضی خرید اقساطی دارند که اگر این امکان برایشان فراهم شود، مسلما فروش آن فروشگاه بیشتر خواهد شد.

مدل ارائه تسهیلات توسط تسهیلات‌یارها یا لیزینگ‌ها، مدل‌ پیچیده‌ای است. در مدل‌های سنتی فروش اقساطی ممکن است به خاطر افزایش قیمت‌های لحظه‌ای، نیاز به ارائه فاکتور و امضای قرارداد حضوری، مشکلاتی پیش بیاید و در مواردی فروش اقساطی در فضای مجازی را غیرممکن کند. اما در والتا این مشکلات وجود ندارد. از طرف دیگر، در فضای آنلاین برخی از تسهیلات‌یاران از کد تخفیف برای فروش استفاده می‌کنند. برای مثال، فروشگاهی کد تخفیف صددرصدی برای خرید اقساطی به کاربر می‌دهد و کاربر باید با آن کد خرید، خریدهایش را انجام دهد. این موضوع خطای بالایی دارد و ممکن است مشکلات مالی و مالیاتی جدی نیز برای فروشگاه به وجود بیاورد. زیرا تعداد کدهای تخفیف صددرصدی از یک تعدادی که بیشتر شود، بخاطر عدم شفافیتی که ایجاد میکند، نهادهای ناظر را دچار شک و ابهام می‌کند. اما در سیستم ما چون خرید  از طریق درگاه پرداخت اعتباری انجام می‌شود،  همانند خریدهای آنلاین است و برای فروشگاه‌ها کار را شفاف و منظم‌تر می‌کند. همه این دلایل باعث می‌شود که والتا و درگاه پرداخت اعتباری برای پذیرندگان اتفاق جذابی باشد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰