داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

آشنایی با سرویس CDN اَبر دِراک

تغییرات و پیشرفت در دنیای فناوری و دیجیتال، کسب‌وکارهای فعال در بستر اینترنت را بر آن داشت تا قبل از غرق شدن در زیر امواج سهمگین این تحولات، فکری به حال کسب‌و‌کار خود کنند.

استفاده از راهکار‌های ابری رویکرد مناسبی برای تطابق با تغییرات عصر حاضر نظیر افزایش چشمگیر حجم ترافیک، تعداد درخواست و حجم محتوای تولیدی وب‌سایت‌ها می‌باشد. در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به مفهوم خدمات ابری خواهیم داشت.

خدمات ابری

خدمات ابری به طور خلاصه عبارت است از مجموعه‌ای از خدمات که در بستر شبکه‌های توزیع‌شده به کاربران ارائه می‌شود. یک شبکه‌ی توزیع شده، از مراکز داده مستقر در نقاط مختلف جغرافیایی تشکیل شده است که بصورت یکپارچه مجموعه‌ای سرویس‌های ابری را با هدف مقیاس‌پذیری و بهبود کارایی و توسعه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین، با حذف پیچیدگی‌های فنی در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

یکی از اعضای این خانواده، سرویس شبکه‌ی توزیع محتوا یا همان CDN می‌باشد.

شبکه‌ی توزیع محتوا

وظیفه‌ی CDN، توزیع محتوای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و برعهده گرفتن پاسخگویی به درخواست کاربران است. این راهکار مزایای زیادی را به همراه دارد.

این سرویس در لایه‌ی زیرساخت (IaaS) توسط شرکت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود و از ابتدای معرفی این سرویس تاکنون، سیر تکامل چشمگیری را طی کرده است.

یکی از ارائه‌دهندگان CDN ایرانی، شرکت اَبر دِراک می‌باشد که در اردیبهشت ماه سال ۹۸ بطور رسمی از سرویس شبکه‌ی توزیع محتوای خود رونمایی کرد و تا بحال با هدف ایجاد یک زیر‌ساخت امن و مطمئن، به وب‌سایت‌های متعددی در حال خدمت‌رسانی‌ بوده‌است.

در ادامه برای توضیحات بیشتر به پنل کاربری اَبر دِراک مراجعه می‌کنیم تا بتوان به طور کامل‌تری بخش‌های مختلف این سرویس را بررسی کرد.

سرویس CDN در پنل کاربری اَبر دِراک

۱. Caching

Cacheکردن یا ایجاد یک نسخه‌ی کپی، یکی از اقدامات سرویس CDN می‌باشد که یک نسخه‌ی کپی از محتوای ایستای وب‌سایت‌ها بر روی سرورهای لبه‌ی مستقر در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می‌‌گیرد.

این روند در راستای افزایش سرعت و پایداری در دسترس‌پذیری وب‌سایت‌ها اتفاق می‌افتد. به این تریب که اگر به هر دلیلی سرور اصلی یک وب‌سایت از دسترس خارج شود، آخرین نسخه از محتوای Cacheشده‌ی وب‌سایت در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

همچنین به علت پاسخگویی از سرورهایی که از نظر جغرافیایی به کاربر نزدیک‌تر است، افزایش سرعت را به دنبال خواهیم داشت. یکی دیگر از خوبی‌های این بخش این است که با برداشتن بار و فشار از روی سرور اصلی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های هاستینگ خواهد شد.

با نگاهی کامل‌تر، قسمت‌های بیشتری را در این بخش از پنل می‌بینیم:

پاک‌سازی Cache

در زمان‌های لازم برای دریافت فایل‌های جدید سرور اصلی وب‌سایت کاربرد دارد و  می‌تواند به دو صورت انجام شود.

  • پاک‌سازی دلخواه
  • پاک‌سازی همه یا همان Purge All که به معنای پاک کردن تمامی محتوا‌های Cacheشده می‌باشد. در صورت انتخاب این گزینه باید توجه داشت که کارایی وب‌سایت کاربر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش می‌یابد.

سطح Cache

این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند مقدار دلخواه از محتوای ایستا را برای Cacheشدن تعیین نماید.

انقضای Cache مرورگر

مدت زمان بروزرسانی محتوای مرور کاربران نهایی یک وب‌سایت در این قسمت از پنل CDN قابل تنظیم است و این انتخاب باید بر اساس محتوای صفحات وب‌سایت معین گردد.

تنظیمات انقضای محتوا در سرورهای لبه

تنظیمات مربوط به این قسمت، شبیه به مورد قبلی است، با این تفاوت که بروزرسانی بر روی محتوای Cacheشده‌ی سرور‌های لبه‌ی اَبر دِراک اعمال می‌شود.

حالت توسعه

در این حالت بطور کامل Caching برای تمامی محتوا‌ها غیرفعال می‌گردد و در زمان‌های بروز‌رسانی فنی یک وب‌سایت کاربرد دارد.

همیشه آنلاین

فعال‌سازی این قابلیت به معنای افزایش دسترس‌پذیری است و مشکلات پیش‌آمده برای سرور اصلی از دید کاربران نهایی را پنهان می‌کند.

این موارد در بخش تنظیمات پیشرفته کاهش چشمگیری در تعداد خطاهای نمایش داده شده از سمت سرور اصلی برای کاربران نهایی را بدنبال دارد. در نتیجه سخت‌افزار‌های کمتری درگیر نمایش خطا از سمت وب‌سایت خواهند شد.

۲. محدودیت شبکه

اعمال یک سری محدودیت‌ها یکی از اقدامات سرویس CDN می‌باشد.

تمامی حالات در قسمت Network در پنل قابل مشاهده است و در ادامه بطور کامل در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مدیریت اتصال

این محدودیت به دو صورت محدود کردن تعداد کل اتصالات به سرویس‌های کاربر و همچنین محدودت بر روی هر IP می‌باشد و در قسمت مدیریت اتصال‌ها قابل تنظیم می‌باشد.

محدودیت سرعت پهنای باند یا سرعت بارگیری

این محدودیت به دو صورت اعمال می‌شود و همچنین محدودیت سرعت بعد از رسیدن به حجم دانلود مشخص که این دو مورد را در قسمت محدودیت پهنای باند می‌توانید اعمال کنید.

مدیریت درخواست‌ها

این محدودیت به دو صورت محدود کردن کل درخواست‌ها به سرویس‌های کاربر یا محدودکردن تعداد اتصالات برای هر IP می‌باشد و در قسمت مدیریت درخواست‌ها قابل تنظیم می‌باشد.

محدودیت بارگذاری

این محدودیت به معنای محدود کردن حجم و زمان بارگذاری در یک درخواست می‌باشد و در قسمت پروسه‌ی بارگذاری توسط کاربر قابل تنظیم می‌باشد.

۳. قوانین سفارشی

این بخش از سرویس CDN به کاربران اَبر دِراک این امکان را می‌دهد تا بتوانند در قسمت‌های مختلف، تنظیمات مختلف و دلخواهشان را اعمال کنند.

در ادامه اشاره‌ای به زیر مجموعه‌‌های این قابلیت خواهیم داشت:

Redirect

تغییر مسیر یا Redirect یکی از مفاهیمی است که سرویس CDN امکان آن را برای مدیر یک وب‌سایت فراهم می‌‌کند.

برای دسترسی به یک وب‌سایت، کاربران می‌توانند بطور دلخواه یا آدرس‌ را به صورت آدرس اصلی و یا با www وارد ‌کنند. از این رو تغییر مسیر آدرس زیردامنه‌ی www به آدرس اصلی دامنه‌ی وب‌سایت و بالعکس کاربرد زیادی دارد و کاربران اَبر دِراک برای این تغییر مسیر، در این قسمت از پنل، امکان تعریف یک قانون را دارند.

تنظیمات هدر‌ها

در فضای وب، در‌خواست‌های رد و بدلی بین کاربران و سرور اصلی یک وب‌سایت، شامل دو بخش Header و Body می‌باشد.

سرویس CDN اَبر دِراک امکان تنظیم کردن Header را بطور کامل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این قسمت از پنل تمامی این تنظیمات در چهار دسته‌بندی در دسترس کاربران اَبر دِراک قرار می‌گیرد.

Load Balancing

قبل از هر توضیحی در مورد این بخش از سرویس CDN باید بگوییم که تنظیمات مربوط به این عملکرد در سمت اَبر دِراک انجام می‌شود، پس بخشی در پنل با این محتوا توسط کاربر قابل مشاهده نیست.

معیار تصمیم‌گیری برای تنظیمات این بخش، بر اساس میزان در‌خواست‌های ارسالی به سمت وب‌سایت کاربر می‌باشد. به این صورت که ممکن است بیش از یک سرور برای توزیع محتوای یک وب‌سایت با مختصات جغرافیایی مشابه در نظر گرفته شود، تا اگر به هر دلیل یکی از سرور‌های لبه از دسترس خارج شوند، دیگری این مساله را پوشش دهد. در ادامه تنظیمات مناسب برای این قسمت، افزایش پهنای باند را نیز بدنبال دارد.

حال که با تمامی قابلیت‌های سرویس CDN در پنل اَبر ‌دِراک آشنا شدیم، اهمیت استفاده از این سرویس را بهتر درک می‌کنیم. مزایای استاده از این سرویس بطور قطع باعث گرایش روز افزون وب‌سایت‌ها به سمت این بستر خواهد شد.

دیگر سرویس‌ها

در کنار CDN، سرویس‌های دیگری در زیر‌ساخت ابری اَبر دِراک ارائه می‌شود.

از جمله‌ی این سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DNS ابری
  • امنیت ابری که شامل گواهی‌نامه‌ی SSL، فایروال، WAF و جلو‌گیری از حملات DDoS است.
  • استریم پخش زنده و VoD
  • آنالیز داده که شامل داشبورد آماری، تحلیل داده، تحلیل وب و موارد زیاد دیگری است.

در پایان باید گفت که اَبر دِراک در راستای ارائه‌ی سرویس‌های زیر‌ساختی با هدف کمک به توسعه و بهبود سرویس‌های ارائه شده توسط کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه‌ی اینترنت قدم‌های محکمی را بر‌می‌دارد.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰