داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

اینفوگرافی: دسترسی پذیری در وب

در گذشته، طراحی یک وب‌سایت قابل قبول و یا حتی ایده‌آل، کاری نسبتا آسان محسوب می‌شد، چرا که تنها کافی بود تا وب‌سایت روی Internet Explorer یا Netscape خوب به نظر برسد تا کار طراح مقبول باشد. حتی گاهی طراحان وب کاربران را مجبور می‌کردند تا برای بهتر دیده شدن سایت تنها از یک مرورگر خاص استفاده کنند. در آن دوران، کیفیت ظاهر وبسایت تنها دغدغه‌ طراحان بود.
اصول طراحی وب امروزه دستخوش تغییرات زیادی شده است. طراحان علاوه بر زیبایی ظاهری، باید موارد دیگری مانند تجربه کاربری، واکنش‌گرا بودن طرح، کاربردپذیری و … را نیز در طرح خود در نظر بگیرند. مواردی که اهمیت آنها گاهی از زیبایی بصری بیشتر می‌شود.
دسترسی‌پذیری در وب، یکی از این موارد است. اکثر کاربران ممکن است بتوانند به راحتی در وب گردش و محتوای مورد نظر خود را دریافت کنند، اما کسانی که از نظر جسمانی دچار چالش هستند این توانایی را ندارند.

گردش در وب برای افرادی که از نظر بینایی، شنوایی و یا حرکتی دچار کم‌توانی هستند در اکثر مواقع دشوار و یا حتی غیرممکن است. بر اساس آمار Web AIM افرادی که دارای کم‌توانی جسمی هستند حدود ۲۰٪ جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، بنابراین دسترسی‌پذیر نبودن وب‌سایت‌ها می‌تواند میلیون‌ها نفر را از دریافت اطلاعات از وب محروم ‌سازد.
در اینفوگرافی زیر، معنای دسترسی‌پذیری و راهکارهایی برای طراحی یک وب‌سایت دسترسی‌پذیر را آورده‌ایم.

دسترسی پذیری

۳ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. سلام، ممنون از مطلب خوبتون، من سعی میکنم در سایتم که مرتبط با حوزه کتاب هست این موارد رو رعایت کنم ، تا کاربران مختلف بتوانند به راحتی ارتباط برقرار کنند.
    سپاس

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰