داستان یک مسیر ۱۵ ساله - سال پانزدهم و مسیری متفاوت

مشاهده

داوری دهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران آغاز شد

بحث داوری مهم‌ترین بخش در جشنواره به حساب می‌آید، بحثی که در دوره‌های قبلی بسیاری از شرکت‌کننده‌ها درباره‌ی آن پیشنهاد‌هایی داشتند. با در نظر گرفتن پیشنهادها و یافتن مشکلات دوره‌های گذشته در بخش داوری جشنواره وب و موبایل ایران شاهد تغییرات زیادی هستیم. امسال داوری وب‌سایت‌ها با توجه به معیارهای مشخص شده صورت می‌گیرد و در مرحله اول، داوران می‌توانند به صورت اختیاری به بخش‌های مختلف یک وبسایت (مثلا محتوا یا طراحی دیداری و..) رای بدهند.

داوری در بخش وب سایت‌ها با نرم افزار متفاوت است که در ادامه هرکدام را جدا بررسی میکنیم.

داوری وب‌سایت‌ها

داوری وب‌سایت‌ها در دهمین جشنواره وب و موبایل ایران در ۳ بخش انجام می‌شود.

مرحله‌ی اول داوری:

تمام افرادی که در جشنواره دست کم یک وب‌سایت تایید شده دارند، می‌توانند از تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶ به عنوان داور وارد داشبورد جشنواره شده و وب‌سایت‌های شرکت کننده را مشاهده کنند.

وب‌سایت‌ها به صورت تصادفی به داورها نشان داده می‌شود.
رای آری یا خیر: اولین سوال داوری برای بررسی نظر داوران درباره گروه شرکت کننده‌هاست. این که آیا وب‌سایتی که می‌بینند در گروه مناسب و مرتبط با فعالیتش ثبت نام کرده است؟
سپس هر داور می‌تواند به پارامترهای مختلف سایت (کارکرد و ساختار ، محتوا و تعامل، تجربه کاربری، طراحی دیداری) امتیاز بدهد. همچنین داورها میتوانند نظرات خود را در خصوص وب‌سایتهایی که بررسی میکنند بنویسند.
ده روز پس از آغاز رای گیری آمار مربوطه قابل مشاهده خواهند بود. این آمار شامل موارد زیر می‌شوند:
نمایش تعداد داورانی که هر وب‌سایت را بررسی کرده‌اند
نمایش امتیاری که برای هر وب‌سایت داده‌اند
نظراتی که برای وب‌سایت نوشته شده

مرحله‌ی دوم داوری:

در مرحله‌ی دوم از داوری دهمین جشنواره وب و موبایل ایران، ۲۰ نفر از افراد فعال، متخصص و باتجربه در زمینه‌های برنامه‌نویسی، محتوا، طراحی وب، تجربه کاربری که به طور کامل با بخش های مختلف وبسایت‌ها و نرم‌افزار‌های موبایل آشنایی دارند، در یک برنامه‌ی ۲ روزه در شهر مشهد مقدس گرد هم جمع می‌شوند و به بررسی تخصصی و دقیق وب‌سایت‌هایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، می‌پردازند. اسامی ۵ کاندیدای اصلی بعد از این مرحله از داوری معرفی میشوند و سپس توسط همان داور های مرحله اول به داوری بین آنها برای انتخاب برنده پرداخته می شوند.

داوری نرم افزار های موبایل

نرم افزار های موبایل به دلیل ماهیت آنها باید بر روی تلفن همراه نصب شوند و به دقت بررسی قرار گیرند تا بتوان آنها را داوری کرد. بنابراین در این بخش، لیست اپلیکیشن های شرکت کننده در اختیار داوران قرار می گیرد تا در فرصت مناسب آنها را نصب کنند و از آنها استفاده کنند. سپس شورای داوری در جلسه های داوری به اپلیکیشن ها امتیاز می دهند و برگزیدگان را انتخاب می کنند.

امیدواریم این تغییرات در نهایت مفید باشد و به برگزاری هرچه بهتر این رویداد منجر شود.

۲۰ دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

  1. با سلام مجدد.
    طی ایمیل انبوه ارسالی امروز ذکر کردید “در صورتی که وبسایت های شرکت کننده در بین ۱۰ اثر اول هر گروه باشند، توسط شورای داوری به دقت بررسی می‌شوند”

    جا داره یک مسئله ای رو عرض کنم چرا باید ملاک داروی شوراری داوری باید به ۱۰ اثر اول هر گروه باشد ؟ چون همین ۱۰ آثار با رای شرکت کنندگان با عنوان در گروه خود شایسته است بله یا خیر, جز این ۱۰ نفر شده اند آیا فکر میکنید این ملاک خوبی برای بررسی شورای داوری باشد ؟؟؟؟

    / برای مثال : سه نفر شرکت کننده در یک مسابقه داریم از انها بپرسیم به رقیب خود رای دهید و کسی که بیشترین رای رو داره برنده میشه آیا اون سه نفر جز خودشون به کسی دیگری رای میدهند؟ اگر هم به کسی رای دهند باعث یک رقابت ناسالم میشه که افراد تبانی کنند. در سال پیش این تبانی کردن رو صراحت بود. چرا یک اشتباه رو دوبار تکرار کنیم؟ واقعا چرا ؟ کافیه چک کنید الان بین سایت های جشنواره سایتی که در دسترس نیست بیشترین رای رو داره و این رای گیری به اشتباه رای می دهند تا رای گیری از مسیر درست خارج بشود به ولله حیفه اینقدر ساده از کنار این مسئله گذشتن چیز پیچیده ای نیست هممون هم میدونم این نوع داوری بسیار اشکال فنی و ایراد داره چرا اصلاح نمیشه یا کلا حذف بشه و فقط نظر نهایی توسط شورای داوری باشه نه شرکت کنندگان.تا زمانی رای شرکت کنندگان فاکتور اول یا اصلی داوری باشد در حق بسیاری ظلم میشود امیدوارم درک کنید دلسوزانه دارم این مسئله رو مطرح میکنم سال پیش حق های ضایع شد که میشه گفت چندین ماه اثراتش روی افکار و ذهن افرادی که به ناحق رد شدن موند و این تلخی بخاطر شکست نبود چرا وقتی کسی شکست میخوره میدون حقش نبوده و لایقش نبوده ولی وقتی کسی یقین داره لایق بوده و حقش ضایع شده نمیتونه به عنوان شکست بپذیره و خیلی تلخه این شرایط. امیدوارم تا دیر نشده کاری انجام بدید .ممنون . منتظر پاسخ تون هستیم سپاس فراوان.

  2. سلام خدمت شما نظر شخصی بنده طریقه رای گیری مردمی و داوری صحیح نمیباشد با نمرات منفی که بعضی همکاران در دسته بندی مربوطه میدهند و اکثر شرکت کنندگان رضایت کاملی از این وضعیت ندارند و باید راه حل جامعی پیدا کرد که در سال های آتی هم شرکت کنند و زمانی که کاندیداهای بخشهای مختلف انتخاب میشوند از هر دسته ۵ کاندیدا حداقل لوح تقدیری داده شود که باعث دلگرمی بیشتر آنها شود ، اکثرا وقتی در سایت رای میدهند فراموش میکنن ایمیل خود رو چک کرده و روی لینک ارسالی کلیک کنن تا رای ثبت شود به نظر اینجانب رای گیری روی ایمیل اشتباه بوده و باید جایگزینی مناسب تر و راحت تر در اختیار بازدید کنندگان بزاریم ، مشکل فقط طریقه رای گیری میباشد که اکثرا رضایت ندارن ،ممنون از زحمات شما منتظر تغییرات اساسی در جشنواره وب هستیم

    • ممنون از اینکه وقت گذاتید تا نظرتون رو بهمون گفتید. انشالله در هفته آینده رای دهی با موبایل اضافه میشه.

  3. با سلام همچنان منتظر پاسخ کامنت قبلی خود هستم حداقل اگر در سایت درج نمیشود پاسخی به ایمیل این جانب ارسال گردد واقعا برای این نوع داوری و آینده جشنواره نگران هستم. و هدفم کمک به بهبود و کمک به ضایع نشدن حق افرادی که واقعا لیاقت دریافت تندیس رو دارند برسه و خدایی نکرده حق کسی ضایع نشه . ممنونم که حرفامون رو میشونید و سپاس از قدردانی از شایان عزیز و دست اندرکاران بابت زحماتشون برای جشنواره

  4. یه چند تا جایزه کوچیک هم با قرعه کشی به همه شرکت کننده ها میدادید عالی میشد

  5. با سلام و دورد.

    در سال پیش ناحقی ها صورت گرفت که برای همه دنبال کنندگان جشنواره واضح بود حتی مستندات برندگان سال گذشته در سایت ملاحضه کنید کاملا مشخص میگردد رای گیری و داوری بر عهده ثبت کنندگان اثار باعث افت و بی اعتمادی به جشنواره می شود . سال پیش با اتفاقات تلخی که رخ داد چه برای تیم ما و چه برای کسان دیگری که حقشون ضایع شد رغبت شرکت در جشنواره سال ۹۶ رو از دست داده بودیم امسال هم شرکت کردیم فکر میکردیم این مسیر داوری بهبود پیدا کنند که متاسفانه باخبر شدیم هنوز اصلی ترین فاکتور همان رای گیری ثبت کنندگان اثار است .

    باید توجه داشت در هر دسته بندی رقیبان به سایت های هم دسته خود رای منفی می دهند و در نهایت ثبت کنندگانی که کمتر در رای گیری شرکت کرده اند امتیار کمتری دارند .

    در سال گذشته بنده شاهد بودم مافیایی تشکیل شده بود و به وبسایت های که رقیب است رای منفی می دادند . مطمئن با این نگرش امسال هم تکرار خواهد شد و در نهایت وب سایت های به دست داوران متخصص شما میرسند که یک بار از فیلتر داوران اثار ثبت شده است که مطمئن چنین معیاری به صراحت حق بسیاری را ضایع میکنند .

    اگر امسال همانند سال پیش این اتفاق تکرار شود خیلی از متخصصین این حوزه از جشنواره دلسرد میگردند. و برای سال اینده شرکت نخواهند کرد . لطفا تا دیر نشده یک راه حل جامعی بیندیشید . با سپاس فراوان.

    • ممنونیم از اینکه اینقدر کامل و دقیق نظرتون رو به ما انتقال میدید. امیدواریم هیئت داوری امسال کمک به سزایی در حل این مشکل داشته باشه

  6. چطوری میشه نظرات و میزان رایی که برای وب سایت خودمون توسط داروان به ثبت رسیده رو بینیم

    • به زودی این امکان در داشبورد اضافه میشه

  7. سلام
    ای کاش داورها سایت ها را به شکل رندوم نمیدیدن تا درست تر میتونستن در مورد یک سایت در یک گروه نظر بدن و فقط دسته هایی که مربوط به سایتهای خودشون بود را نمیدیدن.
    با نمایش سایتها به صورت رندوم در قبال سایتهایی که کمتر دیده میشن ناحقی میشه…

    • ما امسال الگورتم نمایش وب سایت به داورها رو کمی تغییر دادیم تا همه سایتها به اندازه هم دیده بشن

  8. یعنی سایت هایی که کیفیت ندارن اما تو دسته مناسب هستند رو تایید کنیم؟

    • اگر توی دسته درست هست انتخاب میکنید بله و پایین اون کادر گزینه‌هایی هست که میتونید به کیفیتش توی بخشهای مختلف نمره بدید

  9. با سلام
    فکر نمی کنم این روش داوری مناسب باشد
    خیلی از افراد به فکربالا رفتن سایت خودشون هستند و در بخش داوری در مرحله اول، به سوالی که ” آیا این وب سایت شایسته کاندید شدن در گروه می باشد؟ را با پاسخ خیر رد می کنن تا یکبار رغیب وب سایت خودشون نشود

    اگر خود داور ها وب سایت ها را بررسی نمایند به نظر من بهتر هست

    • داورهای مرحله اول تمام کسانی هستند که وب سایت دارند. به علاوه سوال اول برای مطمئن شدن از درست بودن گروه هست.

    • من هم موافقم که اگر داوری از مرحله اول توسط کارشناسان جشنواره انجام شود، احتمال اینکه سایت‌های بهتری انتخاب شوند و حق کسی ناحق نشود بیشتر است.

    • پایان مرحله‌ی اول هیئت داوری که تیمی از متخصصان و افراد با سابقه است آثار رو بررسی می‌کنند 🙂

    • سلام
      مساله مهم اینه که فکر کنم سایتهایی که از مرحله اول نمره کافی را نگیرن اصلا داورهای مرحله دوم بهشون نگاه نمیکنن، یا اینکه بلاخره داورهای جشنواره بدون در نظر گرفتن رای داوری دیگران دوباره سایتها را بررسی میکنن؟
      به نظرم کسایی که سایت ثبت کردن برای اینکه خودشون در داوری شرکت کنند مناسب نیست، باید توسط کارشناسان جشنواره بررسی بشه، و اینکه دسته مناسب هست یا نه زمان شرکت کردن سایت بررسی بشه!!!

  10. با سلام
    برخی از اپ ها در دو پلتفرم اندروید و ios ایجاده شده اند ، آیا هر کدام به صورت جداگانه مورد بررسی و نتیجه هرکدام جداگانه اعلام میشود ( مثلا در بخش اپ های اندروید ، در بخش اپ های ios ) یا هر دو درقالب یک اپ بررسی و نتیجه به صورت واحد اعلام میگردد ؟

    • هر نام پکیج یکبار میتوه ثبت بشه .

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حامیان جشنواره وب و موبایل ایران

حامیان معنوی


اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور irvc انجمن فین تک پارادایس هاب

همکاران برگزاری


ایران سرور کافه بازار رایچت in1min

حامیان رسانه‌ای


GSM وبنا دیجیاتو زومیت اینتیتر Bourse News بی تیتر مجازیست کسب و کار ویجیاتو ایستنا اقتصاد ۲۴ زومتک تکراتو استارتاپ۳۶۰